
Imaginea prezentată provine din oferta actuală a lanțului de magazine Lidl din Germania. După cum observați, prețul unui pachet de unt de 250 de grame a coborât sub un euro, adică 99 de eurocenți, echivalentul a 5 lei.
Este cel mai mic tarif al untului în piața germană din ultimii nouă ani.
„În decurs de un an, tariful s-a redus la jumătate. Însă, în spatele acestei „ocazii”, se află o competiție dură pentru supremație în domeniul retailului alimentar din Germania. În plus, nemulțumirea fermierilor devine tot mai acută”, relata ieri cotidianul german Bild.
„Asociația Fermierilor Germani denunță un „război al prețurilor” care devastă comerțul german. „Lidl încearcă să o scoată din joc pe Aldi – pe seama fermierilor”, a afirmat pentru BILD Karsten Schmal, vicepreședinte și șef al departamentului de lactate din cadrul Asociației Fermierilor Germani: „Producătorii germani nu pot admite ca acești prețuri de dumping să fie transferate asupra lor. Oricine vinde unt la 99 de cenți devalorizează produsele alimentare locale de calitate superioară.”
Cum a ajuns prețul untului la sub un euro pachetul la Lidl
Conform informațiilor furnizate de BILD, Lidl și Aldi reduc parțial marja lor de profit pentru untul la prețul de 99 de cenți.
„Tariful are în principal rolul de a atrage consumatorii în magazine. Untul reprezintă un produs-cheie, mai ales în preajma sărbătorilor de iarnă. Cumpărătorii care aleg untul, obișnuiesc să achiziționeze și alte produse din coșul de cumpărături. Totuși, fermierii sunt profund îngrijorați. Pentru a produce un singur pachet de unt, sunt necesare aproximativ 5 kilograme de lapte crud. În prezent, fermierii primesc, în medie, 50 de cenți pe litru. Asta înseamnă că un pachet de unt ar trebui să coste cel puțin 2,50 euro. Pentru fermieri, aceasta înseamnă că materia primă își pierde valoarea, în timp ce retailerii concurează agresiv pentru cote de piață cu ajutorul unor prețuri reduse”, explică Bild.
Asociația fermierilor afirmă că nu sunt planificate proteste imediate. Însă, avertismentul rămâne clar: dacă situația fermelor nu se îmbunătățește, repetarea scenelor din 2020, când sute de tractoare au blocat depozitele principale ale marilor retaileri, devine posibilă.
Comparativ cu tarifele din România. Va putea fi untul la fel de accesibil în țara noastră?
Untul la 0,99 euro – aproximativ 5 lei – pe care îl găsiți în oferta Lidl Germania, de marcă proprie, are 65% conținut de grăsime, însă prețul, în special pentru pachetul de 250 de grame, este considerabil mai mic decât prețul mediu din România. La Lidl România, prețul pentru un sortiment similar este de 8 lei.
Untul irlandez cu 82% grăsime, disponibil la Lidl Germania la 1,49 euro pachetul, adică circa 7,5 lei, are un echivalent în oferta din România, unde costă aproximativ 10 lei. Pe etichetă este menționat că produsul provine din Irlanda, fiind ambalat aici, însă originea rămâne Irlanda, conform legislației europene care interzice utilizarea denumirii „unt german” dacă produsul nu este fabricat în Germania.

Untul irlandez, cu 82% conținut de grăsime, are același ambalaj atât în magazinele Lidl din Germania, cât și din România. În Germania, prețul este de 1,89 euro pe pachet (aproximativ 9,6 lei), în timp ce în România, costul este de aproximativ 12 lei. Pe etichetă se indică că produsul este realizat în Irlanda, din lapte irlandez.

Cauzele posibile ale diferențelor de preț
Deși face parte din același grup, companiile responsabile pentru lanțurile Lidl funcționează ca entități comerciale independente. Fiecare negociază propriile condiții de achiziție. În plus, retailerii din Germania beneficiază de o putere de negociere superioară, datorită celor peste 3.300 de magazine din țară comparativ cu cele 380 din România, și de un număr mai mare de producători de unt, fiind cel mai mare producător european. Astfel, concurența între procesatori este mai intensă, iar, de exemplu, în intervalul octombrie 2024 – septembrie 2025, Germania a produs 507.400 de tone de unt, față de doar 13.500 de tone în România.
Un alt motiv pentru diferențele de preț se leagă de strategia comercială a retailerului pe piețele respective. În funcție de cererea fiecărei țări, untul poate avea sau nu un rol principal pentru atragerea cumpărătorilor. În România, de exemplu, fructele și legumele sunt frecvent comercializate cu marje minime pentru a genera trafic în magazin.
De asemenea, costurile de transport contribuie la diferența de preț. Untul fabricat în Germania poate fi produs exclusiv în Germania, în timp ce în România, se face doar ambalarea, prețurile fiind influențate de aceste diferențe logistice.
Prețul untului în Europa În curs de reducere
Prețul untului la nivel european a scăzut la 500 euro pentru o sută de kilograme la 30 noiembrie, fiind cel mai redus nivel în ultimii doi ani, conform celor mai recente date disponibile, analizate de Economica.
Scăderea este de 9,3% față de luna anterioară și de 36% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Această evoluție reflectă reactivitatea pieței, care a răspuns la volumele în creștere ale producției din perioada ianuarie – septembrie față de anul anterior.
La nivelul Uniunii Europene, producția totală de unt a crescut cu 4,7%, procesatorii fiind extrem de interesați de această categorie de lactate. În același timp, doar fermentatele și brânzeturile înregistrează creșteri de 2,1% și, respectiv, 1,6%, în timp ce producția de lapte crud a crescut cu 0,5%.
România a fabricat în perioada octombrie 2024 – septembrie 2025 aproximativ 13.500 de tone de unt, în creștere cu 16,4% comparativ cu anul anterior. Este a treia cea mai semnificativă majorare în statele membre după Estonia (23,2%) și Suedia (plus 19,1%). În total, UE a produs 2,1 milioane de tone de unt în acea perioadă, cu o creștere de 4,2% față de anul anterior.











Lasă un răspuns