Două companii de asigurări care comercializează asigurări RCA pe piața din România, fiind supravegheate nu de ASF, ci de autoritățile din țara de origine, au reușit să compenseze parțial efectele unor falimente majore din ultimii ani, preluând clienți la tarife competitive, conform unei analize bazate pe datele ASF. În prezent, două din zece șoferi români aleg să-și achiziționeze RCA de la Axeria Iard sau Hellas Direct, iar numărul total de posesori de asigurare de-a lungul timpului de la una dintre aceste companii se apropie de 2,5 milioane, conform calculelor noastre. Prezența acestor societăți în piață, care operează în sistemul Freedom of Establishment (FOE), nu reprezintă singurul motiv pentru stabilitatea relativă a tarifelor după falimentul Euroins din aprilie 2023, în piață devenind mai active și alte companii locale mari, precum Allianz Țiriac și Groupama.
Cu toate acestea, o analiză a evoluției indicatorilor publicati de ASF evidențiază o corelație între creșterea Axeria și Hellas și temperarea majorării tarifelor pentru asigurările RCA, după cum veți observa mai jos. Este important de menționat că, în perioada 2022, primul an cu intrare pe piață a Axeria, și 2025 (când Hellas a intrat în ultimul trimestru al lui 2022), creșterea Primei Brute Subscrise (PBS) pentru cele două companii a fost mult mai accentuată decât evoluția celorlalte societăți de profil. Din 2022, PBS ale companiilor locale s-au stabilizat, în timp ce companiile din sistemul FOE au înregistrat creșteri anuale de două cifre, menținând un ritm solid, deși mai moderat, și în prima jumătate a anului 2025.
Astfel, Hellas și Axeria au raportat un total de 475 milioane de lei în 2022, ajungând aproape de 2 miliarde de lei în 2024, înregistrând o creștere de peste 320%, în timp ce companiile autohtone au crescut de la 7,5 miliarde de lei în 2022 la 8 miliarde de lei în 2024, reprezentând o majorare de doar peste 7,6%, cu o stabilizare în 2024 față de 2023, tendință menținută și în primele șase luni ale anului 2025.
Grafic 1: Cota de piață a Axeria și Hellas a atins aproape 20% în 2024, având cea mai mare creștere în 2023, anul falimentului Euroins. Cu culoarea portocalie sunt reprezentate companiile supravegheate de ASF, iar cu albastru cele din sistemul FOE.

Grafic 2: Evoluția primei medii a crescut semnificativ în 2022, imediat după falimentul City Insurance, când Axeria era la început, iar Hellas nici nu se lansa pe piață, dar a avut o evoluție mai calmă în 2023 și 2024, perioadă în care vânzările celor două companii au crescut masiv, concomitent cu falimentul Euroins (așa cum se observă în Graficul 1).

Clienții vizați de Axeria și Hellas, modul de funcționare a sistemului de pașaportare europeană și tarifele medii comparativ cu alte companii pot fi analizate AICI și AICI.
De remarcat că aceste două companii nu sunt supravegheate de ASF, deși dețin sucursale locale. În cazul problemelor legate de gestionarea daunelor, ASF poate interveni doar ca mediator între doritori și autoritatea din țara de origine, respectiv Franța pentru Axeria și Cipru (cu planuri de extindere în Grecia) pentru Hellas Direct. Totodată, aceste companii nu contribuie la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), iar în cazul insolvenței, FGA va acoperi daunelor și le va deconta ulterior cu entitatea corespunzătoare din țara de origine.










Lasă un răspuns