serban-in-fata-motiunii-aur:-romania-merge-inainte-pe-sine-moderne

Șerban despre moțiunea AUR: România avansează pe traiectorie modernizată

Ciprian Șerban afirmă că privește cu responsabilitate moțiunea AUR.

„Privesc cu responsabilitate această moțiune depusă de AUR”, declară ministrul.

„Nu o consider un atac, ci o oportunitate – am șansa de a evidenția realitatea concretă a investițiilor realizate și, în special, de a demonstra de ce trebuie să continuăm în același ritm accelerat”.

Potrivit acestuia, suntem într-o perioadă extrem de favorabilă pentru infrastructura feroviară din România.

„În ultimii ani, am mobilizat peste 10 miliarde de euro în proiecte feroviare. Fondurile provin din PNRR, CEF și Fondul pentru Modernizare. Le-am transformat în șantiere active, trenuri noi și linii electrificate”, a precizat Șerban.

Ciprian Șerban răspunde moțiunii simple depuse de AUR: date și investiții majore

Ministrul a menționat că a redeschis ruta București–Giurgiu după 19 ani și a inițiat modernizarea a peste 1.000 km de cale ferată.

De asemenea, a contractat peste 200 de trenuri electrice și locomotive moderne.

Ministrul subliniază că a stabilizat CFR Marfă, a fondat Carpatica Feroviar și a majorat cota de piață a transportului feroviar de marfă de la 19,5% la aproape 30%.

„Iată câteva cifre relevante privind transportul feroviar și infrastructura rutieră:

Am finalizat peste 500 km de autostrăzi și drumuri expres între 2020 și 2025.

Avem 2,3 miliarde € investiții obținute din Fondul pentru Modernizare (FM).

Ministrul Transporturilor răspunde moțiunii AUR: investiții semnificative din ultimii ani

Am accesat 5 scheme de ajutor de stat în valoare de 1,2 miliarde €.

Propunem un buget de peste 5 miliarde € pentru investiții prin programul SAFE.

Ca rezultat al modernizării infrastructurii feroviare, se va permite circulația la viteze de 160 km/oră pentru pasageri și 120 km/oră pentru marfă.

Pe rutele Brașov – Sighișoara și Drobeta Turnu Severin – Caransebeș va fi finalizată modernizarea până la sfârșitul anului 2026.

De asemenea, vor fi modernizate rutele Cluj – graniță Ungaria și Caransebeș – Timișoara – Arad până la finalul anului 2027.

Totalul rețelei feroviare din România ajunge la 10.766 km, dintre care 4.030 km sunt electrificati.

Compania CFR SA a realizat în patru ani, în perioada în care PSD a condus Ministerul Transporturilor, 160 de contracte de execuție și proiectare, cu o valoare totală de 4,5 miliarde € (fără TVA), fiind cel mai amplu volum de investiții feroviare din ultimii 10 ani”, explică Șerban.

Răspunsul lui Ciprian Șerban la criticile AUR: material rulant nou

Cu privire la achiziția de material rulant modern, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat contractele pentru achiziția a 129 de trenuri electrice și 16 locomotive până în 2027, afirmă Ciprian Șerban ca reacție la observațiile AUR.

„Astăzi, 7 trenuri au fost deja livrate, 23 de locomotive sunt în curs de achiziție iar alte 58 de trenuri sunt în proces de elaborare a documentației pentru achiziție publică.”

CF Călători modernizează și ea parcul de material rulant, cu contractarea modernizării a 75 de locomotive, din care au fost deja livrate 23. Dintre cele 139 de vagoane contractate, 42 au fost deja primite.

Valoarea totală a contractelor

Valoarea totală a acestor acorduri este de 420 milioane de euro, fondurile fiind alocate exclusiv firmelor din România.

Metrorex a contractat totodată 13 trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare de 103 milioane de euro, și are în implementare un proiect de 132 milioane de euro din Fondul pentru Modernizare pentru material rulant pentru Magistrala 4.

„În următorii 5 ani, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii:

• a atras peste 10 miliarde € în sectorul transporturilor (FM, PNRR, CEF, PT, SAFE)

• a finalizat modernizarea a peste 1.000 km de cale ferată

• a contractat peste 200 de trenuri și locomotive noi

• a stabilizat CFR Marfă și a fondate un nou operator de stat”, adaugă oficialul.

„Aceste date reprezintă mai mult decât simple statistici. Ele înseamnă crearea de locuri de muncă, păstrarea specialiștilor în țară, facilitarea circulației mărfurilor și o economie reînviată prin infrastructură de oțel.
Anul 2026 trebuie să fie la fel de ambițios precum 2025. Pentru aceasta, este esențial să fie aprobat un buget pentru anul 2026 pentru Ministerul Transporturilor cel puțin egal cu cel din anul anterior – nu pentru a cheltui mai mult, ci pentru a sprijini proiecte finalizate, fonduri câștigate și echipe pregătite. Se va lucra pentru implementarea a 62 de rame electrice regionale (din care 12 până la sfârșitul acestui an); electrificarea ultimelor segmente strategice pe rutele Constanța–Mangalia și Iași–Ungheni; și, cel mai important, păstrarea în sistem a specialiștilor instruiți în ultimii ani și menținerea lor în țară în loc să plece în alte țări”, completează Ciprian Șerban.

Ciprian Șerban în Senat: Transportul feroviar, coloana vertebrală a României

Transportul feroviar reprezintă nu doar o alternativă, ci fundamentul sistemului de infrastructură al țării, mai afirmă Șerban. „Acolo unde nu ajung autostrăzile, iar drumurile expres sunt încă în plan, calea ferată acționează – în localități izolate, zone montane, zone industriale, porturi maritim”, explică oficialul. „Ea transportă cerealele agricultorilor români, mărfurile din porturile Constanța și oamenii care se deplasează pentru muncă zilnic. Fără calea ferată, economia națională se blochează, tranziția verde este doar o promisiune iar România devine izolată în regiune. De aceea, investițiile în infrastructură feroviară nu sunt doar cheltuieli, ci investiții în progresul comun. Vă mulțumesc și vă invit să respingeți moțiunea, nu din motive politice, ci din responsabilitate pentru țară.
Pentru că România trebuie să avanseze pe șine moderne, electrificate și sigure”.

Moțiunea simplă împotriva ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, intitulată „Calea ferată a pierdut trenul”, va fi dezbătută în plenul Senatului în zilele următoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *