Cele mai fericite națiuni din lume, conform Raportului Mondial al Fericirii 2025, se situează constant în Nordul Europei. Finlanda deține primul loc pentru al optulea an consecutiv, urmată de Danemarca, Islanda și Suedia, în timp ce Țările de Jos, Costa Rica și Mexic completează topul. Clasamentul se bazează pe factori precum sprijinul social, PIB-ul pe locuitor, libertatea de alegere, generozitatea și nivelul redus al corupției, menționează La Vanguardia.
Fericirea reprezintă o aspirație universală a oamenilor, dar, dacă întrebi pe oricine, vei afla că este și una dintre cele mai dificil de realizat. Motivul este simplu: puțini realizează că fericirea nu depinde de succes, de posesiuni sau de absența disconfortului permanent.
Există un factor care plasează Danemarca între cele mai fericite națiuni din lume și nu are legătură cu bogăția sa, calculată după PIB-ul pe cap de locuitor, ci cu alt aspect esențial.
Secretul Danemarcei, conform experților, constă în învățarea și cultivarea empatiei încă din copilărie. Valorile precum compasiunea și conexiunea umană sunt inculcate de timpuriu, ceea ce favorizează relațiile interpersonale pozitive și o gestionare eficientă a conflictelor în viața adultă.
Percepția noastră despre fericire, adesea stereotipizată, este profund influențată de normele sociale și învățată
Valorile precum compasiunea și empatia, care în alte țări sunt asociate cu perioade speciale precum Crăciunul, sunt prezente în mod cotidian în Danemarca. Începând din 1993, aceste trăsături sunt integrate în programa școlară, fiind dezvoltate prin cursuri dedicate învățării socio-emoționale.
Conform Jessicăi Alexander, specialist în creșterea copiilor și cercetătoare culturală, această abordare este considerată fundamentală pentru dezvoltarea armonioasă.
„Danezii cred că, dacă nu te simți bine, nu poți învăța eficient”, explică ea. „Există un sentiment larg acceptat conform căruia starea de bine este strâns legată de sentimentul de apartenență și de modul în care relaționăm cu ceilalți”, adaugă ea.
Aceste cursuri reprezintă piloni esențiali pentru dezvoltarea personală, învățând copiii abilități precum inteligența emoțională, reziliența, cooperarea și ascultarea activă.
„Ce am observat cel mai mult în comportamentul copiilor este nevoia lor de sprijin în interacțiunile sociale”, afirmă experta, subliniind că aceste abilități sunt utile și în prevenirea bullying-ului. „Dacă nu le dezvoltăm de mici, acest lucru poate avea consecințe negative mai târziu”, menționează ea.
Studii din psihologia socială, precum cele realizate de Ishtiyaq și colaboratorii în 2024, publicate în revista International Journal for Multidisciplinary Research, arată că empatia este corelată cu comportamente prosociale precum ajutorul, altruismul și generozitatea. Persoanele cu niveluri ridicate de empatie tind să acționeze mai altruist și să contribuie la bunăstarea comunității, ceea ce explică de ce societăți precum cea daneză promovează empatia încă din copilărie, obținând rezultate remarcabile în nivelul de generozitate și stare de bine.
Mulți asociază fericirea cu atingerea unui scop, pierzând conexiunea cu prezentul și cei din jur
Alți cercetători leagă cultivarea empatiei în modelul danez de o reziliență emoțională mai ridicată, conexiuni sociale mai solide și performanțe academice superioare.
„Abordarea daneză pune accent pe fericirea interioară, care rezultă din sentimentul de bine cu sine însuși, indiferent de aprecierile exterioare”, menționează Jessica Alexander.
Această formă de fericire este strâns legată de valori și de sensul vieții fiecărei persoane. Viața capătă semnificație în funcție de ceea ce consideră important fiecare individ, iar fericirea autentică rezultă din trăirea cu implicare și coerență între ceea ce suntem și ceea ce facem.










Lasă un răspuns