Prin hotărâre emisă la 17 decembrie 2025, Curtea de Apel București (CAB) a admis apelul depus de UCMR-ADA și a obligat Uber BV și Uber BV – Filiala București, solidar, la plata sumei de 7,35 milioane de lei, cu TVA, pentru perioada septembrie 2015 – noiembrie 2018, în calitate de despăgubiri pentru încălcarea drepturilor patrimoniale de autor.
UCMR-ADA reprezintă o organizație autorizată în România pentru administrarea drepturilor de autor în domeniul muzical. Organizația urmărește colectarea de fonduri aferente drepturilor de autor de la toate categoriile de utilizatori reglementate de lege, precum: radiodifuziuni, operatori de cablu, cinematografie, producători de înregistrări audio sau video însoțite de sunet, tonuri de apel, utilizatori de internet, organizatori de evenimente, teatre și concerte, precum și utilizatorii din domeniul serviciilor (restaurant, comerț, turism, transport, târguri și expoziții, automatele de vânzare, parade stradale, competiții sportive, circ, discoteci, cluburi, cabarete, sport și divertisment).
Instanța a stabilit că muzica difuzată în autovehiculele care realizează cursa prin platforma Uber reprezintă o comunicare publică, ceea ce impune plata drepturilor de autor către deținătorii legali ai drepturilor respective.
În plus față de despăgubirile principale, Uber a fost obligată să plătească și cheltuieli judiciare totale de peste 6.000 de lei, inclusiv cele legate de fond, apel și recurs în primă instanță.
Hotărârea Curții de Apel modifică în parte decizia anterioară și păstrează celelalte prevederi, respingând apelul incident formulat în cauză.
Decizia nu este definitivă, părțile având dreptul de a depune recurs în termen de 30 de zile de la comunicare, pentru care solicitarea va fi adresată Curții de Apel București.
Cazul reprezintă un reper pentru sectorul serviciilor de transport alternativ și pentru industria muzicală, deoarece confirmă că utilizarea muzicii în cadrul activităților comerciale, inclusiv în transportul de persoane, impune obligativitatea plății drepturilor de autor. Totodată, evidențiază responsabilitatea platformei pentru cele întâmplate într-un vehicul pe care nu îl deține direct.










Lasă un răspuns