Ca în orice înțelegere comercială, există mai multe părți interesate. În cazul acordului dintre Uniunea Europeană și statele sud-americane, interesele fermierilor europeni nu coincid cu cele ale industriei auto.
Uniunea Europeană a eșuat vineri în încercarea de a forma o majoritate suficientă pentru aprobarea acordului comercial cu blocul latino-american, precum și pentru ca președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să efectueze sâmbătă o vizită în Brazilia pentru semnarea documentului împreună cu partenerii săi din Mercosur.
Refuzul deja cunoscut al Franței s-a adăugat, săptămâna aceasta, cel al Italiei, care a solicitat un mandat mai lung pentru a-și convinge fermierii. „Nu”-ul din partea Parisului și Romei, alături de refuzurile altor state mai mici, au condus la formarea unei minorități ce a blocat votul prevăzut pentru vineri.
Această întârziere va dura câteva săptămâni, până la o dată încă nespecificată din ianuarie. Liderii europeni au minimalizat importanța faptului de a aștepta după vacanța de Crăciun, după mai bine de 26 de ani de negocieri cu Argentina, Brazilia, Paraguay și Uruguay, care au început în perioada în care UE era formată din doar 15 state.
Miniștrii de Externe ai blocului Mercosur se vor întâlni vineri în orașul brazilian Foz do Iguaçu pentru a evalua decizia Uniunii Europene, după ce doi miniștri, reprezentanți ai Braziliei și Paraguayului, avertizează că ar putea renunța la continuarea discuțiilor cu UE dacă acordul nu va fi semnat sâmbătă.
„Sper ca partenerii noștri din America Latină să manifeste răbdare”, a transmis președintele Comisiei pentru Comerț Internațional din Parlamentul European, social-democratul german Bernd Lange, care a considerat întârzierea o „oportunitate irosită”, ce provoacă multă incertitudine.”
Directorul Asaja de la Bruxelles, Jose Maria Castilla, a declarat pentru EFE că amânarea acordului Mercosur „este o măsură adecvată”.
„Salutăm această întârziere, susținută de state precum Franța, Italia, Polonia și Ungaria. Sunt încă mulți pași de făcut”, a adăugat Castilla, menționând că clauzele de protecție pentru sectorul agricol din cadrul acestui acord „sunt pe drumul cel bun, dar momentan sunt insuficiente”.
„Experiența ne-a demonstrat că sunt foarte dificile de aplicat”, a subliniat reprezentantul Asaja.
Organizația Greenpeace a solicitat liderilor europeni să respingă „un acord nociv”, dăunător mediului și plin de „contradicții”, promovând în schimb o colaborare „durabilă și echilibrată” cu țările din Mercosur.
„După 25 de ani de negocieri secrete, multiple grupuri ale societății civile globale și-au exprimat repetat opoziția și au încercat să informeze publicul cu privire la impactul catastrofal al unui acord între UE și Mercosur, în special asupra Amazonului”, au declarat reprezentanții organizației.
De asemenea, patronatul european BusinessEurope a cerut instituțiilor europene să stabilească deja o dată pentru semnare, deoarece „credibilitatea UE este în joc”.
„Uniunea Europeană amână din nou un acord esențial pentru interesele sale economice și geopolitice”, a menționat directorul general al organizației, Markus J. Beyrer.
Totodată, Asociația Constructorilor Auto Europeni (ACEA) a exprimat „regretul” față de decizia Consiliului European de a amâna votul pentru ratificarea Acordului UE-Mercosur.
„Producătorii europeni de echipamente originale din industria auto consideră că înțelegerile comerciale precum Mercosur sunt fundamentale pentru competitivitate și reziliență. Acordul Mercosur ar putea duce la o creștere semnificativă a exporturilor de vehicule către regiune, prin eliminarea tarifelor de până la 35% și reducerea barierei tehnice în comerț. De asemenea, ar permite industriei auto să asigure lanțuri de aprovizionare diversificate pentru materii prime esențiale”, menționează oficialii ACEA.
Ei solicită Consiliului European să avanseze cu ratificarea acordului în cel mai scurt timp posibil. „Acorduri precum cel cu Mercosur nu reprezintă doar o oportunitate comercială, ci și o necesitate strategică pentru industria auto europeană”, încheie reprezentanții ACEA.










Lasă un răspuns