NEPI Rockcastle a realizat cu succes o nouă emisiune de obligațiuni verzi (green bonds) în această toamnă, depășind cu mult cererea inițială, având un portofoliu de comenzi de peste patru miliarde de euro. Eliza Predoiu afirmă că interesul crescut pentru obligațiunea de 500 de milioane de euro a fost condus, în principal, de consistența și credibilitatea construcției în timp.
„Când facem o promisiune, ne ținem de ea. Anul acesta am pus în funcțiune primul parc fotovoltaic greenfield, promisiune făcută încă din anul trecut, iar acest fapt a consolidat încrederea. Investitorii caută entități și businessuri reziliente, transparente, fără surprize neplăcute. Dacă ceva nu decurge conform planului, trebuie să fie comunicat și asumat, iar noi astfel procedăm”, a explicat pentru Economica.net Eliza Predoiu, CFO NEPI Rockcastle.
Dezvoltatorul avea, la sfârșitul lunii septembrie, un grad de îndatorare de 31,4%, sub pragul strategic auto-impus, de 35%. Întrebată dacă există spațiu pentru accelerarea investițiilor sau dacă preferă să mențină acest nivel, Predoiu menționează că acesta poate fi depășit dacă apar oportunități.
„Pragul de 35% ni l-am stabilit intern, intern, și a fost util în perioade dificile. Nu înseamnă că nu am depășit acest procent de două ori. În 2020, în timpul COVID, înainte de vânzarea portofoliului de birouri, și la sfârșitul anului 2022, atunci când am făcut achiziții neconvenționale contra tendinței pieței, asumându-ne riscuri îndrăznețe. Preferăm să ne situăm în intervalul de 31-32%, însă, în cazul unor oportunități excelente, ne planificăm depășirea pragului spre 35% și ne menținem acolo pentru 12–14 luni”, a clarificat oficialul companiei.
Predoiu afirmă că grupul continuă să identifice oportunități de creștere pietonală în întreaga Europă, inclusiv în țările din zona PIGS (Portugalia, Italia, Grecia și Spania), unde analizează posibile intrări. Scopul este de a crea o „masă critică” în fiecare piață în care activează.
NEPI Rockcastle intenționează să-și intensifice lichiditatea pe bursa din Amsterdam
Referitor la o posibilă relistare la Bursa de Valori București, unde a fost prezent anterior, înainte de fuziunea cu Rockcastle din 2017, strategia curentă a companiei vizează consolidarea vizibilității în Amsterdam, deși s-a orientat și spre bursele din București și Varșovia.
Dezvoltatorul urmărește să îmbunătățească vizibilitatea și lichiditatea acțiunilor, evitând o listare dublă, care ar putea fragmenta și mai mult aceste aspecte.
„Consultăm serviciile de market-making oferite de băncile de investiții, deoarece există cerere pentru acestea și am derulat campanii de creștere a vizibilității pentru brandul NEPI Rockcastle. Investitori din diferite țări sunt interesați să participe, dar este dificil să transfere acțiuni de pe Bursa din Johannesburg (JSE), unde suntem în continuare listată, deoarece trei sferturi din capital provin de acolo, înspre Amsterdam. Aceasta este o ofertă pe care trebuie să o targetăm pentru a obține servicii de market-making mai bune, astfel încât să facilităm fluidizarea tranzacțiilor între cele două piețe. Odată rezolvat acest aspect, va fi mai simplu pentru viitoare emisiuni de equity”, a explicat Predoiu de ce nu consideră oportună relistarea pe Bursa din București.
Scădere a ritmului creșterii vânzărilor retail
Primele nouă luni ale anului au adus pentru dezvoltator venituri nete operaționale în creștere cu 12,3%, până la 461,3 milioane de euro. Această creștere a fost influențată de achiziția a două malluri din Polonia, finalizată la sfârșitul anului anterior. Fără aceste achiziții, creșterea a fost de 4,4%, o rată similară anticipată și pentru anul următor.
„O creștere de aproximativ 4% pentru portofoliul recurrent este rezonabilă, realistă și sustenabilă. Ne așteptăm ca și în 2026 să obținem o performanță similară, având în vedere că, deocamdată, nu am anunțat alte achiziții și este puțin probabil ca aceste oportunități să apară până la finalul anului”, menționează Predoiu.
Vânzările retailerilor, la nivel de grup, au crescut în acest an cu 3,5%, comparativ cu un plus de 9% în aceeași perioadă a anului trecut.
Predoiu explică această încetinire prin maturizarea sectorului, după un 2024 intens, marcat de ieșirea dintr-o perioadă cu inflație ridicată, rate ridicate ale dobânzilor și tensiuni geopolitice. Conform sa, tendința de temperare a evoluției economice din 2025 este firească.
„Anii 2021, poate și 2022, au fost plini de provocări legate de COVID, iar 2023 a fost un an dificil, cu inflație și o creștere a EURIBOR-ului la 4%, plus conflicte geopolitice. În 2024, aceste probleme s-au atenuat: EURIBOR-ul a coborât, inflația s-a temperat, iar lichiditatea a reintrat în piață. Oamenii s-au redeschis la experiențe sociale. Anul 2024 a fost marcat de o maturizare a pieței, într-un context de creștere economică mai prudentă și mai lentă”, explică Predoiu.
De la consumatorul care privește vitrina, la cel care cheltuie mai mult
Creșterea TVA din 1 august a transformat luna iulie într-un maraton pentru cumpărătorii interesați de locuințe sau electrocasnice. Consumatorii au devenit mai rezervați, dar continuă să solicite divertisment, spune oficialul companiei.
„În zile în care nu s-a înregistrat creștere sau s-au observat creșteri minore de 1%, în iulie, oamenii au achiziționat pachete de cărți pentru a evita majorările din august sau au cumpărat electrocasnice pentru a finaliza achiziția înainte de scumpiri. Când a venit august, mulți au amânat. Totuși, sectorul de entertainment, precum vizitarea cinematografelor, bowling-ul sau restaurantele, rămâne relevant. La restaurante, evenimentele de divertisment și moda accesibilă, precum și segmentul de sănătate și frumusețe, destinat adolescenților, continuă să fie preferate”, explică Predoiu.
Pe de altă parte, segmentul electrocasnicelor scade cu 1–2%. Predoiu notează că această scădere este firească, întrucât astfel de produse pot fi achiziționate mai ușor de oriunde și nu necesită testare practică în magazine.
„Un aparat electrocasnic, precum un cuptor cu microunde, este identic peste tot”, adaugă ea. Spre exemplu, în Promenada, magazinul Altex nu mai funcționează, iar Flanco are doar jumătate din suprafața anterioară.
De asemenea, în Bulgaria, eMAG a închis showroom-ul dintr-un mall deținut de NEPI Rockcastle.
Nu doar pe piața românească se observă o scădere a vânzărilor retailerilor, ci și în Ungaria, care a devenit una dintre ultimele în clasamentul puterii de cumpărare în Uniunea Europeană.
Având în portofoliu piețe mature precum Polonia, precum și piețe emergente ca România sau Bulgaria, diferitele ritmuri de creștere economică se absorb reciproc.
Mallurile NEPI Rockcastle au înregistrat o scădere ușoară de 0,6% a numărului de vizitatori în primele nouă luni ale anului, însă valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut. Predoiu evidențiază un nou profil de consumator, mai selectiv, dar care cheltuiește mai bine, nu mai mult.
„Vizitatorii petrec mai puțin timp în mall, dar sunt mai dispuși să aloce sume mai mari pentru produsele relevante pentru ei. În urmă cu cinci sau șapte ani, oamenii petreceau mai mult timp privind vitrinele, acum devin mai pragmatici, și această tendință se manifestă în întreaga regiune”, precizează ea.
Extinderea retailerilor internaționali pe piața din România
Chiar dacă TVA a crescut și ritmul de consum s-a temperat, brandurile își continuă expansiunea, iar la nivelul României, plănuiesc să bată la ușa NEPI Rockcastle. Dintre acești retaileri, unul notabil este BIPA, concurentul dm, care va inaugură primul magazin în Mega Mall, cu planuri de deschidere de 20–25 de magazine anual.
„Rituals a cucerit întreaga piață, cu magazine în Mega Mall, și am semnat cu ei pentru alte locații. Datorită locațiilor potrivite și a cunoașterii clientelei, retailerii internaționali continuă să fie interesați de piața din România. Le place România”, menționează oficialul companiei.
Pentru anul 2026, Predoiu previzionează stabilitate și maturizare, cu creșteri moderate ale cifrei de afaceri, numărul de vizitatori menținându-se la nivelul anului 2024 și un consum mai pragmatic. Nu anticipează modificări semnificative ale ratei dobânzii, ci doar o scădere ușoară.
NEPI Rockcastle reprezintă cel mai important proprietar, operator și dezvoltator de centre comerciale din Europa Centrală și de Est (ECE). Portofoliul său, în valoare de 7,4 miliarde de euro, include 56 de proprietăți în opt țări din regiune. NEPI Rockcastle este lider de piață în România și Polonia, având centre comerciale și în Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Croația, Cehia și Lituania.










Lasă un răspuns