Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) este administrat de CNAS, iar resursele sale provin din contribuțiile de asigurări sociale de sănătate (CASS) reținute din salariile angajaților, transferate către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și apoi către Fondul de Sănătate. De asemenea, fondul se constituie din CASS datorată de anumite persoane cu venituri extrasalariale, plătită plafonat la ANAF prin declarația unică, din taxa clawback colectată de deținătorii de autorizație pentru comercializarea medicamentelor și din subvenții. Din fondurile acumulate în Fondul de Sănătate, CNAS efectuează plăți către medici și alți furnizori de servicii medicale cu contracte încheiate cu Casele Teritoriale de Asigurări de Sănătate, pentru servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale oferite pacienților. De asemenea, din Fondul de Sănătate sunt suportate cheltuieli ale spitalelor pentru majorările salariale ale personalului medical și auxiliar, conform legii salariilor unice.
Economica.net analizează lunar execuția bugetului FNUASS, oferindu-vă informații argumentate despre fondurile colectate, sursele lor și modul de utilizare.
Efectele directe ale implementării Legii 141 din 2025, care a eliminat majoritatea excepțiilor de la plata CASS și a corectat anumite dezechilibre istorice în finanțarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, s-au reflectat în colectarea a aproape 950 de milioane de lei în august, septembrie și octombrie 2025, de la pensionarii cu pensii peste 3.000 de lei, pentru partea din pensie care depășește acest plafon, și de la persoanele fizice asigurate voluntar la sănătate, conform analizei Economica.net.
Conform explicației, peste 921 de milioane de lei din această sumă au fost transferați la FNUASS de casele de pensii, pentru pensiile ce depășesc plafonul de 3.000 de lei lunar, și de la persoanele fizice care s-au asigurat opțional la sănătate.
De asemenea, ANAF a virat la FNUASS suma de 26,5 milioane de lei, colectată de la persoanele fizice care s-au asigurat voluntar la sănătate, fie din motive legale, fie pentru că nu au venituri și s-au asigurat opțional, plătind prima tranșă a contribuției Datorate CASS chiar la depunerea declarației unice, conform analizei Economica.net.
Despre modificările din sistemul de finanțare a asigurărilor sociale de sănătate, puteți citi în detaliu aici: Reglementări în asigurarea de sănătate: eliminarea paradisurilor fiscale pentru coasigurați, CASS reținută din indemnizații de creștere a copilului, reducerea indemnizațiilor pentru concedii medicale scurte, plata în tranșe a asigurării voluntare
Este de menționat că veniturile generate de aplicarea Legii 141 din 2025 la FNUASS reprezintă încă o proporție nesemnificativă din venitul total al Fondului în perioada analizată, ianuarie – octombrie 2025.
Cele trei piloni principali care susțin finanțarea întregului sistem de asigurări sociale de sănătate în primele 10 luni sunt contribuțiile obligatorii, subvențiile de la stat și taxa clawback, conform analizei Economica.net.
Reducere semnificativă a deficitului FNUASS în primul semestru al anului 2025
Fondul de Sănătate a înregistrat un deficit de 2,67 miliarde de lei în primele 10 luni, fiind de cel puțin două ori mai redus comparativ cu aceeași perioadă a anului 2024, datorită majorării subvențiilor de stat, conform analizei Economica.net.
Detalii despre execuția bugetară a FNUASS în perioada ianuarie – octombrie 2025:
Veniturile totale ale Fondului de Sănătate în acest interval au ajuns la aproape 66,4 miliarde de lei, fiind cu 17,5% mai mari față de aceeași perioadă din 2024.
Primul și cel mai consistent pilon pentru finanțarea sistemului de asigurări sociale de sănătate – contribuțiile de asigurări, cu accent pe CASS
Veniturile din contribuții de asigurări la FNUASS au însumat 57,6 miliarde de lei în perioada ianuarie – octombrie 2025, fiind cu 14% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.
Aproximativ 950 de milioane de lei au fost colectați în septembrie și octombrie 2025 de la pensionarii cu pensii peste 3.000 de lei, pentru partea de pensie ce depășește plafonul, și de la persoanele fizice care s-au asigurat voluntar, după cum a indicat Economica.net.
Pe lângă veniturile din CASS reținute din salariile angajaților și transferate către CNAS, în aceste sume se includ și plățile individuale ale persoanelor fără salariu, pentru concedii și indemnizații medicale, contribuțiile plătite de persoanele cu venituri extrasalariale în declarația unică și contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM), conform analizei Economica.net.
De la 1 ianuarie 2024, din contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) de 2,25%, o cotă de 30% se transferă lunar în fondul FNUASS pentru plata concediilor medicale, în conformitate cu Legea 421 din 2023.
Ponderea veniturilor din contribuții de asigurări în totalul veniturilor FNUASS a ajuns la 85,6% în primele șapte luni ale anului 2025, reducându-se cu aproape 4 puncte procentuale față de perioada similară a anului 2024, din cauza creșterii subvențiilor de stat, arată analiza Economica.net.
Majorări ale veniturilor din contribuții de asigurări cu 14% și influența deciziilor guvernamentale
Potrivit deciziilor guvernului, s-au realizat creșteri precum:
- Majorarea salariului minim brut la 4.050 de lei în ianuarie 2025;
- Incluziunea tichetelor de masă în baza de calcul a CASS începând cu 1 ianuarie 2024, prin Legea 296/2023;
- Includerea unor indemnizații de concediu medical în baza de calcul al CASS de la 1 ianuarie 2024, cu unele restricții de la 12 aprilie 2024, conform OUG 34/2024 și OUG 115/2023;
- Scutirea de la plata CASS pentru indemnizațiile de concediu medical în cazul anumitor categorii de beneficiari, cum ar fi mame în concediu de maternitate, persoane cu afecțiuni oncologice, TBC, HIV/SIDA, boli cardiovasculare, arși grav, urgențe medico-chirurgicale;
- La începutul lui noiembrie 2023, angajaților din construcții, sector agricol și industria alimentară li s-a reținut CASS de 10% din salariul brut, în conformitate cu Legea 296/2023, concomitent cu majorarea salariilor minime pentru aceste domenii, stabilită prin OUG nr. 93/2023.
Subvențiile de la stat pentru FNUASS au ajuns la 4,4 miliarde de lei în perioada ianuarie – octombrie 2025, fiind cel puțin duble față de cele din aceeași perioadă a anului precedent.
Taxa clawback, încasată de deținătorii de autorizație pentru medicamente, a generat venituri de 4,3 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, în creștere cu aproape 18% față de aceeași perioadă a anului 2024, după cum relevă analiza Economica.net.
Cum se administrează fondurile colectate de la FNUASS
Plățile totale din Fondul de Sănătate în primul semestru al anului 2025 au ajuns la 69 de miliarde de lei, reprezentând o creștere cu 11% față de aceeași perioadă a anului 2024.
În detaliu, cheltuielile pentru produsele farmaceutice, materialele sanitare, dispozitivele medicale, pentru pacienți în sistemul de asigurare socială de sănătate, au însumat 23,8 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, în creștere cu 16,8% față de perioada similară a anului precedent.
Pentru serviciile medicale oferite pacienților în unitățile sanitare cu paturi, în cadrul sistemului de asigurare socială de sănătate, s-au efectuat plăți din FNUASS în valoare de 14,7 miliarde de lei în perioada ianuarie – octombrie 2025, cu 6% mai mult față de aceeași perioadă din 2024.
Transferurile între entitățile administrației publice au totalizat 14,2 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, fiind cu aproape 13% mai mari față de aceeași perioadă a anului anterior, dedicându-se cheltuieli pentru creșterea salariilor personalului din unitățile sanitare publice și cele afiliate unităților administrativ-teritoriale, conform legii salarizării unitare.
- Acest capitol de cheltuieli (program bugetar) include majorările salariale și alte cheltuieli legate de personalul din spitale și unitățile sanitare cu finanțare publică, conform schemei legale.
Plățile pentru sistemul de asigurări și protecție socială au cumul fiscal de 4,6 miliarde de lei în perioada ianuarie – octombrie 2025, fiind cu aproape 22% mai mari față de aceeași perioadă a anului anterior, conform analizei Economica.net.










Lasă un răspuns