Autoritățile române pregătesc cea mai amplă reformă a trecerilor de pietoni din orașe, printr-un proiect care prevede instalarea de semafoare cu comandă manuală sau supraînălțarea trecerilor, în funcție de lățimea străzilor. Scopul principal al măsurii este reducerea numărului de accidente pe trecerile pietonilor, fenomen care continuă să reprezinte o problemă gravă în Capitală și în alte orașe mari.
Transformări majore ale trecerilor de pietoni urbane
Proiectul, aflat în prezent în faza de consultare publică, prevede dotarea trecerilor de pietoni pe bulevardele cu două sau mai multe benzi pe sens cu semafoare activate prin apăsarea unui buton de către pietoni. Pe străzile mai înguste, unde traficul este mai redus, trecerile vor fi ridicate pentru a determina șoferii să reducă viteza și pentru a îmbunătăți vizibilitatea pietonilor în traversare.
„În interiorul urban, pe drumurile cu circulație în ambele sensuri și cel puțin două benzi pe fiecare sens, administratorul ar trebui să amplaseze semafoare cu comandă manuală pentru verde, controlată direct de pietoni. La sectoarele de drum cu o singură bandă pe sens, trebuie să se amenajeze treceri pietonale supraînălțate, conform standardelor în vigoare”, explică inițiatorii proiectului.
În București, trecerile de pietoni sunt adesea considerate zone periculoase, fiind ascunse de vegetație sau mașini parcate, iar șoferii nu respectă prioritatea pietonilor. În primele șase luni ale anului, au avut loc 30 de accidente pe aceste locații, cu trei decese și 31 de răniți. Cele mai periculoase zone sunt Bulevardul Bucureștii Noi, Șoseaua Colentina și Bulevardul 1 Mai.
Șeful Direcției Rutiere din IGPR, Bogdan Opropiu, afirmă că proiectul este o măsură necesară pentru sporirea siguranței în trafic.
„Proiectul este încă în dezbatere publică. Există variante considerate eficiente pentru creșterea nivelului de siguranță rutieră, iar orice soluție care contribuie la această cauză este binevenită”, a spus Bogdan Opropiu, reprezentant IGPR.
Reacțiile conducătorilor auto sunt diverse. Unii consideră că supraînălțarea trecerilor sau instalarea semafoarelor ar putea complica circulația și ar genera aglomerație suplimentară.
„Nu cred că această problemă este critică în oraș, circulația se vede foarte bine, dar… Știu că șoferii din București, în special, sunt destul de agresivi. Nu sunt sigur că ridicarea este o soluție”, a spus o șoferiță, iar un tânăr a adăugat: „Nu e deloc bine, va fi mai aglomerat, poate de trei ori mai rău decât acum”.
Experți în domeniu ridică problema costurilor implicate.
„Este probabil dificil de implementat în condițiile de austeritate actuale. Costurile pentru realizarea trecerilor la nivel, cu semafoare sau supraînălțări, sunt semnificative”, afirmă Dan Jianu, fost șef al Brigăzii Rutiere.
Evenimentele recente evidențiază urgența unor intervenții. Luna trecută, o mamă și fiica sa, de numai doi ani, au fost acroșate de o mașină condusă de un tânăr de 20 de ani, în București, rezultând decesul femeii. Alți conducători au fost suspendați pentru nerespectarea priorității pietonilor, unele cazuri fiind raportate și online.










Lasă un răspuns