În anul 2022, Uniunea Europeană a stabilit că, începând cu anul 2035, autovehiculele noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea dreptul să emită dioxid de carbon (CO2). Aceasta înseamnă, practic, că vehiculele noi echipate cu motoare termice nu vor mai putea fi înmatriculate în spațiul comunitar.
Un grup format din șase prim-miniştri, printre care se numără Giorgia Meloni și polonezul Donald Tusk, au solicitat ca viitoarea revizuire a normelor UE pentru automobilele noi să permită comercializarea modelelor hibride de tip plug-in, a variantelor cu autonomie extinsă și a celor cu tehnologie de celule de combustibil, chiar și după 2035, într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și consultată vineri de Bloomberg News.
„Traversăm o fază decisivă, atât pentru industria auto și cea a componentelor din UE, cât și pentru eforturile climatice ale Europei. Putem și trebuie să ne atingem obiectivele de mediu eficient, fără a compromite competitivitatea, deoarece nu există nimic sustenabil într-un peisaj industrial desertic”, afirmă cei șase lideri europeni.
Scrisoarea, semnată și de premierul slovac Robert Fico și de prim-ministrul ungar Viktor Orban, are scopul de a influența efortul Comisiei de a oferi mai multă flexibilitate industriei auto din Europa. De asemenea, s-au alăturat apelului prim-ministrul ceh Petr Fiala și prim-ministrul bulgar Rosen Zhelyazkov.
Italia și Germania se opun și ele interdicției iminente propuse de UE pentru vânzările de vehicule noi cu motoare termice, încercând să apere industriile auto naționale de concurența din China, de reducerea cererii pentru vehicule electrice și de tarifele comerciale ale SUA.
Pe de altă parte, costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa determină producătorii auto să reducă personalul și să Direcționeze investițiile către alte regiuni. În același timp, guvernul francez favorizează o strategiei de promovare a vehiculelor electrice pentru a evita pierderile de locuri de muncă, punând accent pe conceptul de „preferință europeană”.
Producători precum Stellantis, Volkswagen și Renault solicită clarificări cu privire la viitorul interdicției, în timp ce analizează investiții în valoare de miliarde de euro.
„Implementarea completă a principiului neutralității tehnologice este crucială: nu există o soluție miraculoasă pentru decarbonizare, iar promovarea unei singure tehnologii limitează cercetarea, inovația și concurența sănătoasă”, afirmă cei șase lideri în scrisoarea din 4 decembrie.
La data de 10 decembrie, Comisia Europeană urmează să prezinte un set de propuneri pentru revizuirea regulamentului UE privind emisiile de carbon din sectorul auto.










Lasă un răspuns