Profitabilitatea redusă, scăderea producției în declin și concurența tot mai acerbă, în special din China, pun în pericol capacitatea de investiție a furnizorilor auto europeni și avantajul lor competitiv global. Acesta este rezultatul celui mai recent „Pulse Check”, un sondaj semestrial privind situația economică a furnizorilor auto făcut de CLEPA.
Conform asociației, previziunile membrilor săi referitoare la profitabilitate sunt alarmante – șapte din zece furnizori se așteaptă la marje de profit sub 5%. Acest nivel reprezintă plafonul minim pentru a susține investițiile în inovație, calificări și capacități de producție. Sub această limită, companiile pot, cel mult, supraviețui pentru perioade scurte.
Studiul CLEPA indică faptul că o treime dintre companii anticipează marje de profit mai mici de 5% sau chiar lipsa acestora. Această situație pune în pericol locurile de muncă, cercetarea și dezvoltarea, precum și creșterea pe termen lung. Mai grav, furnizorii intervievați nu preconizează o îmbunătățire: în anul 2026, aproximativ 70% dintre ei se așteaptă în continuare la profituri sub 5%.
„Profitabilitatea scăzută continuă conduce industria pe un traseu riscant”, subliniază secretarul general al CLEPA, Benjamin Krieger, adăugând că, în lipsa unor măsuri decisive, producția de componente auto în Europa riscă să dispară, companiile fiind nevoite să-și mute activitatea în alte zone geografice. În acest context, oficialul solicită intervenții politice pentru consolidarea competitivității, reducerea costurilor energiei, eliminarea barierelor birocratice și optimizarea condițiilor de finanțare.
Tot studiul „Pulse Check” arată că aproape jumătate dintre furnizori intenționează să-și reducă capacitățile de producție din Europa în următorii cinci ani, în timp ce doar 10% plănuiesc extindere. Pentru comparatie, 49% dintre furnizorii din America de Nord, 42% din Asia și 35% din China anticipează oportunități de creștere.
Asociația evidențiază de asemenea că 69% dintre furnizorii europeni se confruntă deja cu concurența importurilor chinezești, indicator în creștere cu 12 puncte procentuale față de sondajul din primăvara acestui an. Trei din patru respondenți anticipează că presiunea importurilor din afara UE va crește în continuare, ridicând semne de întrebare privind posibilitatea menținerii unor lanțuri valorice solide în industria auto europeană.
Este relevant de menționat că, deși „Pulse Check” reprezintă un sondaj semestrial realizat de mulți ani, momentul de prezentare este extrem de semnificativ. Asociația, împreună cu partenerii din ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobili) iștește pe 10 decembrie o revizuire a planului Comisiei Europene de reducere a emisiilor de CO2 provenite din transporturi.










Lasă un răspuns