Uniunea Europeană intenționează să introducă obligativitatea electrificării vehiculelor deținute de companiile de rent-a-car și alte firme operate pe continent, până în 2030, conform publicației Financial Times (FT). Această măsură este percepută de către numeroși lideri din industria auto drept „o restricție ocultă” asupra autovehiculelor pe benzină înainte de 2035.
Propunerea vizează stabilirea unor cote obligatorii de autovehicule complet electrice în flotele aflate în proprietatea companiilor europene, în scopul relaxării interdicției din 2035 privind motoarele cu ardere internă. Surse citate de media americană afirmă că această inițiativă ar putea fi un pas spre o interdicție timpurie a vehiculelor cu motorizare tradițională.
Dacă aceste planuri se vor concretiza, Comisia Europeană va acorda industriei auto un termen de grație redus pentru a elimina treptat autoturismele cu motoare cu ardere internă, blocând vânzările acestora înainte de 2035. În plus, impactul se va resimți și în sectorul non-auto, unde companiile cu flotă de vehicule achiziționate prin leasing operațional sau financiar vor fi nevoite să suporte costuri suplimentare din cauza prețurilor ridicate ale autovehiculelor 100% electrice.
„Această cotă pentru flotele deținute de firme ar putea conduce, în realitate, la o interdicție anticipată a vehiculelor cu motoare convenționale. Se pare a fi o măsură cu dublu tăiș”, afirmă Nico Gabriel, director operațional la firma germană de închirieri auto Sixt.
Un oficial de la o companie auto deținând anonimat susține că „aceasta ar putea reprezenta o restricție ocultă asupra autovehiculelor pe benzină, înainte de 2035”.
Potrivit surselor FT, discuțiile asupra documentului pe care Comisia Europeană intenționează să-l prezinte pe 10 decembrie 2025 sunt încă în curs și pot suferi modificări de ultim moment, având în vedere opozitia industriei auto și a unora dintre statele membre UE față de impunerea unor cote obligatorii de mașini electrice și a eliminării definitive a vehiculelor cu motoare cu ardere internă, inclusiv hibride, începând cu 2035.
Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a făcut ecologizarea parcului de vehicule al companiilor o prioritate esențială a agendei sale pentru cel de-al doilea mandat, după re-ales în funcție anul trecut.
De asemenea, în loc de un obiectiv unitar pentru întreaga Uniune, oficialii de la Bruxelles iau în considerare implementarea unor cote naționale, oferind astfel flexibilitate statelor membre. Cota ar putea fi voluntară sau comunicată ca „recomandare” pentru a evita izolarea și refuzul unor state de a accepta obiectivele UE privind reducerea poluării.
Este de menționat că în prezent, aproximativ șase din zece autovehicule vândute în Europa sunt destinate flotelor de firme, iar pentru unii producători auto, acest segment reprezintă peste jumătate din vânzări anuale. Organizațiile de mediu, inclusiv Transport & Environment, susțin că o tranziție rapidă către eliminarea emisiilor de CO2 din vehiculele de serviciu este crucială pentru atingerea obiectivelor pentru 2035, având în vedere că acestea generează peste 70% din totalul emisiilor din mașinile noi.
În același timp, operatorii de flote avertizează că lipsa unei infrastructuri de încărcare adecvate și a unei rețele electrice modernizate în majoritatea statelor va duce la scăderea profitabilității pentru companiile cu flote, mai ales cele de rent-a-car, și va genera o transformare radicală a modelelor de leasing. Clienții firmelor de închirieri auto ar putea fi nevoiți să treacă printr-un proces amplu de adaptare pentru alimentarea electrică a vehiculelor.
Richard Knubben, director general la Leaseurope, avertizează că, în cazul în care clienții de flote preferă să păstreze vehiculele existente pentru a evita costurile mai mari ale achizițiilor electrice, numărul de achiziții de mașini noi va scădea, iar prețurile mașinilor electrice second-hand vor fi profund afectate.










Lasă un răspuns