Fostul ministru al Economiei, Claudiu Năsui, a criticat apelul președintelui României, Nicușor Dan, care a invitat mediul privat să elaboreze politici publice „imediat implementabile”, exprimând consternare față de riscurile ca această abordare să transforme administrația într-un instrument al intereselor corporatiste și să afecteze democrația și binele public.
Claudiu Năsui avertizează asupra pericolelor implicării directe a sectorului privat în propunerea de politici publice
Fostul ministru al Economiei, Claudiu Năsui, critică inițiativa președintelui Nicolusor Dan de a invita companiile și organizațiile private să contribuie cu proiecte de politici publice „imediat aplicabile” pentru a suplini deficiențele administrative ale statului.
„Nicușor Dan solicită sectorului privat să redacteze proiecte de politici publice gata de aplicare, pentru că statul nu poate să le realizeze. Are dreptate, deoarece statul român nu poate face acest lucru. Dar ar fi extrem de periculos ca firmele să stabilească legislația direct”, afirmă Claudiu Năsui.
Deputatul USR recunoaște că autoritățile române se confruntă cu dificultăți reale în redactarea eficientă a politicilor publice, însă consideră că soluția propusă prezintă un pericol grav pentru democrație și interesul comunității.
„Statul român are zeci de mii de angajați în ministere și în sute de agenții cu denumiri pompoase, menite să elaboreze politici publice. Însă nu o fac. Cunoscându-i pe unii, nu au aptitudinile necesare. Cei care le au, mai bine nu se implică din cauza ideilor lor”, afirmă fostul ministru.
Totalitar, el avertizează că această incapacitate nu justifică delegarea responsabilității de a redacta legislație în fața sectorului privat.
„Totuși, nu este în regulă ca firmele să redacteze direct politici publice. Dacă o companie este solicitată să scrie o politică publică, va include în ea interesele proprii, nu binele public. Este un comportament firesc”, argumentează Năsui.
Administrația riscă să devină un instrument al influenței antreprenoriale
Năsui avertizează asupra riscului ca structurile administrative să devină un instrument de lobby al companiilor, facilitând obținerea de beneficii economice prin influențarea legislativului.
„Din ce am observat, reprezentanții mediului privat solicită sistematic statului același lucru: fonduri și privilegii. De aceea vedem mereu apariția unor subvenții sau scheme de sprijin financiar, pe care se construiesc ulterior averi”, menționează deputatul.
„E mai sigur să faci afaceri cu fondurile publice decât cu propriile resurse. În plus, influențarea politicienilor mai slabi din punct de vedere intelectual le ușurează procesul de determinare. Politicienii pot apoi să se laude că au sprijinit anumite domenii, dar cu bani publici, nu cu ai lor”, mai adaugă el.
O situație concretă din sectorul energiei: o legislație care obliga distribuitorii de energie să păstreze depozite, favorizând exclusiv compania care exercitase influență pentru această prevedere, în timp ce celelalte aproximativ 900 de firme din domeniu au fost afectate negativ.
„Un exemplu concret este o lege adoptată în urmă cu câțiva ani, care cerea tuturor distribuitorilor de energie să dețină depozite. Dintre circa 900 de companii, doar una îndeplinea această condiție, fiind totodată firma care a exercitat influență pentru această legislație, menținând astfel un monopol pe piață”, scrie el.
Sectorul privat nu are pregătirea necesară pentru crearea legislației
Deputatul USR evidențiază că sectorul privat este eficient în crearea de valoare și în gestionarea resurselor, dar nu dispune de expertiză pentru formularea normelor legislative.
„Mediul privat excelează în generarea de valoare și în eficientizarea utilizării resurselor. Însă nu este destinat să redacteze legislație în numele statului. Pentru acest rol, este nevoie de politicieni cu viziune”, concluzionează Năsui.
Declarațiile sale vin după apelul președintelui Nicolusor Dan, făcut în cadrul Summit-ului „Dialog pentru dezvoltare – Summit 2025”, prin care a solicitat întreprinderilor și organizațiilor patronale să ofere politici publice gata pentru aplicare, motivând că administrația nu poate răspunde prompt nevoii de reglementări.
Inițiativa a stârnit reacții prudente din partea experților și a celor implicați în politică, mulți avertizând asupra riscului de captură legislativă, unde normele publice ar putea fi influențate de cei vizați de reglementări.









Lasă un răspuns