Unele secțiuni ale Platformei Informatice a Asigurărilor Sociale de Sănătate (PIAS) nu funcționează de peste 24 de ore, au avertizat, marți, medicii de familie din Cluj, în timp ce Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu a confirmat oficial această situație. CNAS a anunțat că va fi o pauză programată a platformei, marți seară, fără a menționa problemele de funcționare apărute anterior.
Rată de erori de peste 95%
Asociația Medicilor de Familie Cluj a transmis, marți, că anumite componente ale PIAS sunt nefuncționale, înregistrând rate de erori peste 95%, conform News.ro.
„Însă CNAS – Casa Națională de Asigurări de Sănătate – nu recunoaște oficial această situație printr-un comunicat (…) În timp ce platforma este indisponibilă, medicii de familie trebuie să valideze serviciile medicale și prescripțiile electronice în termenul legal de 72 de ore”, au informat medicii de familie din Cluj, într-o postare pe Facebook.
Potrivit acestora, de mai bine de 24 de ore, nu se poate verifica statutul de asigurat al pacientului, nu se pot valida serviciile medicale și nu se pot elibera rețete electronice.
Impactul acestor defecțiuni
Problemele PIAS au efecte negative multiple:
– perturbarea activității în cabinetele medicale și creșterea timpilor de așteptare
– prejudicii financiare din cauza imposibilității de validare a serviciilor medicale în termenul de 72 de ore
– prejudicii în eliberarea prescripțiilor medicale offline pentru pacienți neaudiți, ale căror date nu pot fi validate din cauza indisponibilității PIAS
Medicii de familie își exprimă frustrarea referitor la această situație: „Cât mai așteaptă CNAS pentru a recunoaște oficial că platforma este nefuncțională? Este inacceptabil ca activitatea cabinetelor și drepturile pacienților să fie din nou afectate de aceste probleme ale PIAS”.
Comunicatul CNAS
Chiar dacă există probleme raportate, CNAS nu a confirmat oficial indisponibilitatea sistemului. În schimb, instituția a anunțat o pauză programată a platformei.
„În data de 28 octombrie 2025, între orele 22:00 și 6:00, va avea loc o oprire temporară a Platformei Informatice a Asigurărilor Sociale de Sănătate (PIAS), pentru servicii de întreținere menite să optimizeze funcționarea platformei. În timpul acestei perioade, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale vor fi oferite offline”, a precizat CNAS.
Procedura pentru perioadele de întrerupere
Conform legislației în vigoare, „în cazul întreruperilor în funcționarea Platformei informatice din sistemul de asigurări sociale de sănătate, stabilite și comunicate de CNAS pe site-ul oficial, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în mod offline”.
Furnizorii de servicii medicale trebuie să transmită în PIAS serviciile acordate offline în timpul perioadei de întrerupere, precum și cele dinaintea acesteia, cu respectarea termenelor contractuale, până la sfârșitul lunii curente sau până la termenul de raportare a activității lunii anterioare, conform prevederilor aplicabile.









Lasă un răspuns