Conform unui comunicat oficial al Guvernului, prin adoptarea proiectului de act normativ s-a aprobat introducerea mandatului Băncii de Investiții și Dezvoltare S.A. – BID, ca entitate cu atribuții în administrarea instrumentelor financiare sau altor forme de sprijin financiar, susținute din Fondul pentru modernizare. Aceasta are ca scop crearea, extinderea și modernizarea capacităților de producție din surse regenerabile sau cu emisii reduse de carbon, inclusiv stocare, transport și distribuție în domeniul energiei electrice, precum și implementarea de tehnologii pentru creșterea eficienței energetice, și dezvoltarea capacităților de producție, stocare, transport și distribuție a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică.
De asemenea, se urmărește consolidarea și clarificarea cadrului legal privind gestionarea și utilizarea fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, pentru a asigura o implementare eficientă a proiectelor finanțate, ținând cont de dificultățile practice întâlnite de beneficiari și de necesitatea unei administrări clare și transparente a resurselor financiare.
O altă modificare prevede creșterea procentului alocat cheltuielilor administrative necesare gestionării și implementării Fondului pentru modernizare, de la 3% la 7%, ca urmare a aplicării prevederilor OUG nr. 55/2025, pentru modificarea și completarea OUG nr. 115/2011, privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a organiza licitații pentru certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene. Astfel, procentul de 6% din suma brută obținută în urma acestor licitații, care constituie venit la Ministerul Energiei, conform articolului 10 alineat (1) litera d), a fost redus la 3%.
Prin același proiect de act normative aprobat, se introduc și se modifică diverse categorii de cheltuieli administrative eligibile în cadrul Fondului pentru modernizare. Acestea includ costuri pentru activități de management, evaluare și control, esențiale pentru implementarea Fondului. În plus, sunt incluse și cheltuieli pentru asistență tehnică, care pot presupune angajarea de personal, atât în cadrul structurilor organizatorice, cât și în afara acestora, pe o perioadă determinată, pentru a susține implementarea proiectelor finanțate din Fondul pentru modernizare.
„Se propun ca parteneri de implementare: Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI), parte a Autorității pentru Digitalizarea României, și Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), subordonată Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Se introduce o infrastructură procedurală predictibilă, transparentă și coerentă în raporturile juridico-financiare generate de executarea contractelor de finanțare”, conform comunicatului oficial.









Lasă un răspuns