Astfel, împrumutul extern al statului s-a majorat pe piețele internaționale, fiind realizat la rate ale dobânzilor în creștere, de la valori de 2-3% în 2021 – 2022, până la peste 6% în 2024 și 2025, din cauza deficitelor excesive și a escaladării cheltuielilor bugetare.
În februarie 2025, pentru credite în euro și dolari, ratele dobânzilor au fost majorate, indicând o piață dificilă. Împrumutul din octombrie 2025, de 4 miliarde de euro, a înregistrat rate ale dobânzii între 5,5% (pentru 7 ani) și 6,65% (pentru 20 ani).
Spre comparație, emisiunea de obligațiuni a Romgaz din octombrie 2024 – de 500 de milioane de euro pe o perioadă de cinci ani – a avut o cerere record de aproximativ 6 miliarde de euro și a fost adjudecată la un cost de 4,75% (mai mic decât rata de finanțare a Statului Român). Emisiunea a ocupat poziția a 5-a la nivel mondial în 2024 în clasamentul raportului bid-to-cover și a fost lider în Europa Centrală și de Est.
Nuclearelectrica, în septembrie 2025, a obținut 620 de milioane de euro de la bănci pentru retehnologizarea Unității 1 de la Cernavodă și continuitatea extinderii centralei nucleare cu Unitățile 3 și 4. Rata de împrumut a fost EURIBOR la șase luni plus o marjă fixă de 2,3%, iar la data de 15.10.2025, rata totală a dobânzii era în jur de 4,41%, inferioară costului de finanțare a Statului Român.
În vara anului 2025, Electrica S.A., în care statul deține 49,78% din acțiuni, a lansat o emisiune de obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro (suprasubscrisă de 11,5 ori). Costurile totale de finanțare au fost de 4,375%, mai mici decât rata de finanțare a Statului Român. Situația este ilustrată în cele două tabele de mai jos.
De asemenea, indicele BET al Bursei de la București atinge acum recordul istoric, înregistrând a doua cea mai bună performanță din Europa în acest an, conform datelor oferite de agenția de rating Coface.
Costurile de finanțare ale companiilor de stat românești
Societatea | Data emisiunii | Valuta | Rata de randament | Volum (mil.) |
Romgaz | 2024 septembrie | EUR | 4,75% | 500 |
Nuclearelectrica | 2025 septembrie | EUR | 4,41% | 620 |
Electrica | 2025 vară | EUR | 4,38% | 500 |
Costurile de finanțare ale statului român pe piețele externe
Data emisiunii | Valută | Maturitate | Rata de randament (%) | Volum (miliarde) |
ianuarie 2024 | USD | 5 și 10 ani | 6,49 | |
octombrie 2025 | EUR | 7 ani | 5,486 | 2 |
octombrie 2025 | EUR | 12 ani | 6,208 | 1 |
octombrie 2025 | EUR | 20 ani | 6,62 | 1 |
2024 T1 | USD | 5 ani | 5,772 | 2 |
2024 T1 | USD | 10 ani | 6,642 | 1,75 |
2024 T1 | EUR | 2039 | 6,53 |
Problema majoră constă în creșterea costurilor de finanțare, precum și în amplificarea datoriei publice, ceea ce duce la o creștere a cheltuielilor statului cu plata dobânzilor. Datoria publică a României a crescut de la 48,3% din PIB în 2021 la 57,2% în iunie 2025, conform Ministerului de Finanțe. În aceste condiții, ponderea cheltuielilor cu dobânzile în veniturile totale ale bugetului a urcat la 7,5%.
Cheltuielile cu dobânzile au crescut cu peste 45% în primele opt luni ale anului 2025, devenind de trei ori mai mari decât bugetul estimat. Ponderea acestor cheltuieli în veniturile bugetare a ajuns în acest an pe locul 3 în Uniunea Europeană (după Ungaria, cu aproape 10%, și Italia, peste 8%). Grecia, care a avut dificultăți financiare majore în criza din 2007-2008, a redus recent cheltuielile cu datoria publică sub 6,5% din venituri.
Prelungirea evitării recesiunii, cea mai optimistă veste
În cadrul evenimentului Banking Forum, organizat de instituția de analiză financiară, academicianul Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal, a afirmat că în 2025 cheltuielile cu dobânzile la datorie au crescut cu 12 miliarde de lei. Cu toate acestea, analistul nu este pesimist: „Cea mai favorabilă veste este că România nu intră în recesiune și vor exista investiții importante, chiar dacă ajustarea bugetară a început deja”.
Estimările referitoare la creșterea economică sunt mai moderate. „Oricum, nu va fi o creștere spectaculoasă dacă va avea loc. Nu are cum. Prognoza pentru acest an indică o creștere între 0 și 1%. Pentru anul viitor, rămâne de urmărit dacă această creștere va depăși nivelul actual. Rectificarea bugetară este negativă, iar dacă măsurile n-ar fi fost adoptate, deficitul s-ar fi apropiat de cel din anul precedent. În consecință, economia va resimți dificultăți, iar cetățenii vor simți aceste efecte, precum majorarea TVA-ului care afectează puterea de cumpărare. Distanța față de pragul de 8,4% indică această situație, iar în anul 2026 se preconizează un impact crescut al creșterii fiscale și a inflației.
Lasă un răspuns