Organizația națională a asigurătorilor (UNSAR) a răspuns criticilor recente ale Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cu privire la valoarea despăgubirilor plătite de companiile de asigurări.
„Există afirmații誤り și tendențioase, lansate din nou, de un înalt funcționar de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), sugerând că orice supliment plătit la despăgubiri este suportat de consumatori. Această teză este o manipulare clară, creând impresia că evaluările inițiale ale companiilor de asigurări sunt corecte și că orice cerere suplimentară va crește prețul RCA, o afirmație total eronată!”, se arată în comunicatul UNSAR.
Un procent semnificativ al despăgubirilor achitate de asigurători prezintă valori subevaluate. Această situație este des contradictorie cu rezultatele obținute în instanță, unde peste 90% dintre reclamanți obțin majorări ale despăgubirilor inițial calculate de entitățile de asigurări. De asemenea, se ignoră aspectul profitabilității înregistrat de companiile de asigurări în ultimii ani. Prețurile medii ale RCA din București au crescut cu 20% după eliminarea plafonării, o situație care, conform Asociației, nu este comparabilă cu condiții economico-sociale ale altor țări europene, exemple relevante fiind discrepanțele semnificative ale veniturilor medii dintre România și Germania.
UNSAR atrage atenția asupra informațiilor eronate și tendențioase publicate de o organizație fără competențe specifice în domeniul asigurărilor.
Informații UNSAR despre evoluții plăți RCA
Plata despăgubirilor în baza polițelor RCA a crescut semnificativ, înregistrând o majorare de 38% în anul precedent, atingând peste 4,7 miliarde lei. Aceste sume se adaugă sumelor alocate din Fondul de Garantare a Asiguraților (creștere de cca. 48%) și rezervelor constituite de asigurători conform legislației. În total, valoarea pentru asigurări RCA atinge aproape 8 miliarde lei. Astfel, aproape 8 din 10 lei din primele RCA se îndreaptă spre acoperirea avariilor și constituirea rezervelor.
Numărul petițiilor legate de accidente RCA a scăzut cu 7% în primul semestru al acestui an, în comparație cu aceeași perioadă din anul precedent, coborând de la 3.093 la 2.883. Numai 28% dintre acestea au fost considerate justificate după reevaluare. Este important de menționat că în România erau active aproape 9 milioane de polițe RCA în anul precedent. Fiecare sesizare și client este important, însă este crucial să se analizeze evoluțiile pe termen lung.
Numărul de petiții reprezintă un procentaj redus față de dimensiunea generală a pieței RCA. Din cele 426.190 de dosare de daună deschise anul trecut, doar 1,4% au generat petiții.
Litigiile din instanță legate de polițele RCA sunt, într-o oarecare măsură, rezultatul cadrului legislativ incert. Aceste dispute nu reflectă neapărat problemele din piața asiguririlor, ci mai degrabă implicațiile unui cadru legislativ insuficient detaliat. Regulamentele incomplete sau interpretabile generează dezacorduri între asigurători, service-uri auto, intermediari și chiar victime, neclaritățile rezultând în soluționarea litigiilor prin instanțe. Lipsa unor prevederi explicite și predictibile obligă instanțele de judecată să se ocupe de aspecte ce ar trebui explicit tratate prin legislație, creând incertitudine atât pentru piață, cât și pentru clienți. Comunitatea asiguratorie își reafirmă angajamentul față de corectitudine, transparență și protejarea interesului public și este deschisă la dialoguri și la inițiative legislative echilibrate.
Afirmația potrivit căreia „peste 90% dintre despăgubirile plătite de asigurători sunt subevaluate” este falsă și tendențioasă. Conform autorităților, circa 99% din dosarele de daună sunt rezolvate corect și la timp.
Polița obligatorie RCA funcționează pe principiul mutualității: primele plătite de șoferi intră într-un fond comun. Costul este rezultat dintr-un proces actuarial complex, ținând cont de riscuri individuale, categoria vehiculului, istoricul de daune al șoferului, vârsta, experiența, puterea și masa vehiculului, zona de înmatriculare, evoluția accidentelor, dar și parametrii actuariali și de risc utilizați de fiecare asigurător. Valoarea despăgubirilor materiale și morale acordate pentru vătămări corporale și/sau deces, costurile de reparații și tendințele privind severitatea și frecvența accidentelor influențează costul polițelor.
România prezintă una dintre cele mai înalte frecvențe de daune din Europa, fiind influențată de accidentele frecvente. Rata de daune este dublă față de țări precum Cehia, Slovenia sau Polonia. România se evidențiază și ca fiind printre cele mai expuse țări europene în ceea ce privește accidentele generate de vehicule înmatriculate în alte state membre, potrivit Carte Verde.
Lasă un răspuns