impozit-auto-2025-ce-spun-despre-proiectul-guvernului-bolojan-cei-de-la-apia

Impozit auto 2025: APIA comentează proiectul Guvernului Bolojan

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), organizația reprezentativă a industriei auto din România, solicită ferm prim-ministrului României. Consideră că proiectul de taxare auto, introdus fără consultare publică și dialog real cu industria și societatea civilă, este o abordare netransparentă și riscantă, ridicând dubii legate de corectitudine și impactul acestui act legislativ.

În plus, experții APIA evidențiază probleme structurale în metoda de taxare: criterii incomplete și învechite – impozitul se bazează exclusiv pe cilindree și norma Euro, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO2; diferențe insuficiente între vehiculele vechi și noi – sistemul nu descurajează utilizarea mașinilor vechi și poluante, ba chiar le favorizează, deoarece un vehicul nou Euro 6 este taxat identic cu unul de 10 ani; impact bugetar limitat – în forma actuală, sistemul nu generează venituri consistente și, prin atragerea vehiculelor vechi, adesea nefiscalizate, provoacă pierderi suplimentare din TVA, contribuții sociale și alte taxe adiacente; ignorarea propunerilor APIA, aliniate la bune practici europene și principiul „poluatorul plătește”, fără niciun dialog preliminat.

Analiza experților arată diferențe reduse între maşinile Non Euro/E0-E3 și Euro 6: 18,2% (pentru capacitatea cilindrică ≤1600 cmc), 18,3% (1601-2000 cmc), 18,5% (2001-2600 cmc), 21% (2601-3000 cmc) și 10% (peste 3001 cmc).

Această diferențiere redusă nu stimulează în mod eficient înnoirea parcului auto, nu descurajează achiziționarea vehiculelor vechi și poluante și nu corelează evoluția tarifară cu realitățile economice.

Între 2016 și 2025, inflația cumulată a fost de +69,42%, iar cursul RON/EUR a crescut cu +12,4%. În paralel, parc auto este îmbătrânit, iar România prezintă o rată ridicată de mortalitate rutieră în Uniunea Europeană.

Conform datelor ETSC din 2024, România a înregistrat un număr de decese în accidente rutiere mult mai ridicat decât media UE, fapt amplificat de circulația vehiculelor vechi, nesigure și poluante.

Normele Euro, introduse începând cu 1992, stabilesc limite pentru poluanți, vizând reducerea poluării locale. În același timp, Uniunea Europeană a implementat un cadru separat pentru reducerea emisiilor de CO2. Producătorii auto au obligația respectării ţintelor de emisii medii de CO2 pe flotă: 130 g/km în 2015, 95 g/km din 2021, 55% reducere până în 2030 și emisii zero până în 2035. Combinația cilindree-normă Euro creează o contradicție între cadrele legislative și ignoră aspectul emisiilor CO2, cel mai important contextul politicilor climatice europene.

Schema de taxare generează anomalii: un vehicul Euro 6 de un an este taxat identic cu unul de zece ani. Diferențele reduse de taxare nu corelează cu diferențele reale de performanță și impact asupra mediului. Vehiculele vechi sunt taxate insuficient, ceea ce nu stimulează înnoirea parcului auto sau orientarea spre vehicule cu emisii reduse. Această abordare contrazice obiectivele de mediu ale României și ale Uniunii Europene.

APIA consideră că propunerea guvernului este incorectă și incompletă, nu reflectă realitatea tehnologică, nu este corelată cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 și nu încurajează tranziția către un transport curat și eficient.

APIA a transmis o propunere alternativă, bazată pe bune practici europene și principiul „poluatorul plătește”, care a fost ignorată. Încercările de dialog cu Ministerul Transporturilor au fost respinse, iar definirea unui sistem corect de impozitare auto nu a fost o prioritate.

România are nevoie de un sistem de impozitare auto corect, modern și sustenabil, care să susțină tranziția către un transport mai curat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *