gandul:-atacul-rusesc-asupra-avionului-ursulei-von-der-leyen,-poveste-de-presa?

Atacul rusesc asupra avionului lui Ursula von der Leyen – o poveste de presă?

O perturbare a semnalului GPS a afectat un avion în Bulgaria.

În 1 septembrie 2025, ziua programată pentru vizita președintei Comisiei Europene în România, s-a vehiculat o ştire care a stârnit atenția redacțiilor din țară și din străinătate: avionul care transporta Ursula von der Leyen în Bulgaria a fost ținta unui presupus atac cibernetic rusesc, cu consecințe asupra sistemului de navigație prin GPS.

Informația s-a răspândit rapid între diverse medii de informare.

Prima sursă a fost Financial Times

Publicația Financial Times, citând trei oficiali bulgari, a relatat incidentul. Conform surselor menționate, un avion care transporta Ursula von der Leyen la Plovdiv (Bulgaria), a fost afectat de o perturbare a sistemelor electronice de navigație în timp ce se apropia de aeroport. Cei trei oficiali bulgari au tratat incidentul ca pe o potențială interferență rusească.

Un oficial a declarat că „întregul sistem GPS din zona aeroportului a eşuat”. După o oră de incertitudine, pilotul a aterizat manual, folosind hărți analogice. O altă sursă a afirmat: „A fost o interferență clară”.

Autoritatea Bulgară pentru Servicii de Trafic Aerian a confirmat incidentul, menționând o creștere recentă a acestor perturbații GPS de la februarie 2022. Acestea afectează recepția semnalului GPS, creând probleme operaționale pentru aeronave și sistemele terestre.

Comisia Europeană a confirmat, la rândul ei, existența unei perturbații a sistemului GPS, precizând că avionul a aterizat în siguranță în Bulgaria.

Un purtător de cuvânt al instituției a explicat că au primit informații de la autoritățile bulgare care suspectau o interferență rusească, remarcând concomitent incidența amenințărilor și intimidărilor din partea Rusiei.

Analiza specialiştilor în aviaţie

Mai mulţi piloţi experimentaţi au fost consultaţi pentru o analiză pertinentă. Ei au oferit perspective asupra incidentului.

Principalele puncte ale discuțiilor:

„Nu există atac direct asupra unei aeronave”.
„Bruiajul este specific zonelor de conflict”.
„Acest fenomen este cunoscut în zonă!”
„Posibil atac doar de la sol”.

Experiențe ale piloților:

Piloți experimentați, dintre care unii au ales să rămână anonimi, au discutat motivele potențiale ale incidentelor de bruiaj GPS, subliniind că interferențele sunt frecvente în zonele de conflict şi în țările învecinate.

Un pilot a explicat că este imposibil un atac țintit asupra unui avion individual prin afectarea sistemului GPS, însă este posibil bruiajul localizat într-o anumită zonă geografică să afecteze toate aeronavele care zboară în apropiere.

Specialiştii au mai menţionat că avioanele dispun de mai multe sisteme de navigaţie, inclusiv sistemul inerțic, care permit pilotilor să navigheze în condiții de perturbare a sistemului GPS.

În cazul eşuării tuturor sistemelor de navigație, controlorii de trafic pot oferi instrucțiuni precise pentru aterizare.

Există, de asemenea, obişnuinţa de a ocoli sau a închide sistemele GPS atunci când se zboară în apropierea zonelor de conflict.

Experţii explică faptul că bruiajul GPS se datorează de obicei nevoii statelor implicate în conflict de a preveni rachete, drone sau avioane militare de a folosi tehnologia GPS pentru a-şi îndrepta atacurile. Identificarea sursei unei astfel de perturbaţii este extrem de dificilă.

Este importantă o cercetare oficială pentru stabilirea cauzei incidentei.

În final, experții susţin că, dincolo de poveste, evenimentul relevă efectele conflictului din Ucraina şi a perturbațiilor în spațiul aerian european.

Avionul preşedintei Comisiei Europene se pare că nu a avut de suferit dincolo de perturbările GPS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *