Modificarea legislației fiscale privind impozitul pe dividende vizează creşterea veniturilor bugetare şi reducerea discrepanţelor între diversele forme de venit impozabile. Această măsură a generat îngrijorare printre antreprenori, mai ales în cazul microîntreprinderilor şi companiilor SRL, care obişnuiau să extragă profit sub formă de dividende.
Creşterea impozitului pe dividende la 16%
Cota de 10% pentru dividende a fost considerată de mulţi antreprenori o măsură favorabilă, mai ales în perioada dificilă post-pandemie. Aplicabilă până la sfârşitul anului 2025, această cotă le-a permis antreprenorilor să extragă profit cu o presiune fiscală redusă. Creşterea la 16% din 1 ianuarie 2026 reprezintă o majorare semnificativă (cu 60%) şi va influenţa strategiile financiare ale companiilor mici şi mijlocii, obligându-le la o planificare fiscală mai atentă.
„Observaţii din consultaţiile mele cu clienţii relevă o preocupare crescândă cu privire la obţinerea unui profit eficient, minimizând impactul fiscal.” a declarat Laura Dicu, avocat specializat în drept comercial.
Veniturile din dividende realizate până la 31 decembrie 2025 vor fi impozitate la cota de 10%. Prin urmare, anul 2025 devine crucial pentru planificarea fiscală a multor afaceri care pot anticipa distribuirea profitului sub formă de dividende.
Ce se întâmplă între 1 august şi 31 decembrie 2025?
Modificările fiscale adoptate de la 1 august 2025 se referă în principal la alte categorii de venit, dar au stabilit cadrul legislativ pentru viitoarea creştere a impozitului pe dividende. În această perioadă, impozitul pe dividende rămâne la 10%, cu contribuţia la sănătate calculată conform plafonului legal (dacă veniturile depăşesc 6 salarii minime brute).
„Deşi creşterea efectivă intră în vigoare în 2026, antreprenorii ar trebui să anticipeze impactul asupra nivelului de impozitare pentru deciziile financiare din ultimele luni. Recomandarea mea este o planificare fiscală personalizată.” a adăugat Laura Dicu.
Compararea cu alte ţări europene
În ciuda creşterii la 16%, România se încadrează în media europeană a impozitării dividendelor. Spre exemplu, în Germania, rata de impozitare efectivă este de aproximativ 26,4%, inclusiv taxa de solidaritate. Olanda aplică un impozit de 15%, dar acesta poate fi influenţat de situaţia fiscală a beneficiarului. Franţa foloseşte o taxă unică de 30%, iar Italia are un impozit pe dividende de 26% pentru persoane fizice.
Prin urmare, deşi România renunţă la cota preferenţială de 10%, noua cotă de 16% nu este considerată excepţională la nivel european. Cu toate acestea, lipsa predictibilităţii legislative rămâne un factor important pentru investitori.
Recomandări pentru antreprenori
Pentru antreprenorii care şi-au construit strategiile financiare în jurul distribuirii periodice a dividendelor, ultimele luni ale anului 2025 devin cruciale:
- Evaluarea profitului şi posibilitatea distribuirii înainte de sfârşitul anului;
- Planificarea resurselor financiare pentru acoperirea impozitelor şi contribuţiilor aferente;
- Consultarea cu un expert fiscal pentru o abordare adaptată situaţiei individuale;
- Analizarea structurii juridice a afacerii, în special pentru freelancerii care operează prin microîntreprinderi.
„Trecerea de la 10% la 16% constituie un punct de inflexiune pentru mulţi antreprenori. Printr-o planificare atentă pot minimiza impactul, însă este esenţială o abordare informativă, nu una grăbită. Un plan bine elaborat poate reprezenta o economie financiară substanţială în această perioadă”, a concluzionat Laura Dicu.
Modificările fiscale din 2025 reprezintă un punct important în modul de impozitare a capitalului în România. Creşterea impozitului pe dividende de la 10% la 16% ridică noi provocări pentru antreprenori, care necesită o planificare fiscală atentă.
Laura Dicu, subliniază importanţa planificării fiscale anticipative şi a consultării specialiștilor pentru a evita erorile şi a profita de avantajele unui cadru fiscal competitiv european.









Lasă un răspuns