cand-a-inceput-sa-se-scufunde-damen.-peisajul-dezolant-lasat-in-urma-de-olandezi-pe-santierul-din-mangalia,-intr-un-articol-follow-the-money

Damen Mangalia: declinul unui șantier naval olandez

Procesul companiei olandeze Damen, acuzată de corupție, fals în acte, spălare de bani și încălcare a sancțiunilor internaționale, va începe la finalul acestui an.

Compania Damen este suspectată că a plătit sume importante unor intermediari pentru a câștiga contracte navale, inclusiv în România.

O investigație realizată de o platformă de jurnalism de investigație arată cum problemele Damen din România sunt doar o parte din dificultățile mult mai ample ale companiei, generând un impact negativ semnificativ asupra țării noastre.

Damen, între glorie și declin

„Fiecare imperiu are o perioadă de glorie și una de declin. Atunci când olandezii au achiziționat o parte din șantierul naval, în 2017, ne-am bucurat. Dar perioada de prosperitate a durat doar un an. După aceea totul s-a prăbușit”, a declarat președintele Sindicatului Liber Navalistul pentru publicația de investigații.

Dacă Damen pierde procesul, acest lucru ar avea consecințe negative pentru șantierul naval din Mangalia, aflat sub controlul acesteia.

În 2017, Damen a achiziționat, pentru 22 de milioane de euro, 49% din acțiunile șantierului naval din Mangalia, aflat într-o situație financiară precară, cu datorii de 820 de milioane de euro. În ciuda faptului că statul român deținea 51% din acțiuni, Damen a preluat integral conducerea șantierului.

Când a început declinul Damen

Șantierul, cu o suprafață de aproximativ un milion de metri pătrați, era capabil să construiască nave de război mari și contribuia cu 62% la producția navală a României.

După doar un an, situația s-a deteriorat rapid: Damen a pierdut un contract important pentru construcția de corvete pentru Marina Română, în favoarea unui competitor francez. Damen a contestat decizia, însă a fost respinsă.

„Momentul în care planul Damen pentru șantier s-a prăbușit a fost atunci. În loc de o restructurare eficientă, s-a urmărit o gestionare eronată”, a declarat liderul sindical.

Pe macaraua principală, sunt încă vizibile urme ale vechiului proprietar Daewoo. Nave abandonate de sud-coreeni sunt în descompunere la exterior.

„Toată infrastructura a fost construită de Daewoo. Damen nu a investit nimic în șantier, o parte din echipamente fiind la fel de vechi ca perioada comunistă”, a mai spus liderul sindical.

„Este prea liniște aici”

Șantierul are capacitatea să construiască cel puțin zece nave pe an, însă, după preluarea Damen, producția a scăzut constant până la oprire completă. Acum, doar câțiva muncitori se ocupă de reparații minore.

„Este prea liniște aici”, a spus Gobeajă.

Statul român acuză Damen că a deturnat cel puțin 55 de milioane de euro din fondurile șantierului printr-o rețea de facturări între subsidiare ale companiei din diverse țări (Polonia, Olanda și Galați). Aceste companii ofereau servicii precum gestionarea documentelor, IT, resurse umane, și consultanță.

Damen nu a putut justifica valoarea reală a livrărilor sau valoarea serviciilor, conform documentelor oficiale.

Singura soluție pentru șantier este găsirea unui nou investitor, dar datoriile enorme împiedică găsirea unui cumpărător.

Un oficial guvernamental a declarat că investitorii sunt interesați inițial, dar după studierea situației financiare a șantierului, renunță la o investiție.

Damen neagă pierderea interesului pentru șantier

Pentru liderul sindical, situația are consecințe directe: 400 de oameni și-au pierdut locurile de muncă, iar cei rămași primesc doar 30% din salariu.

Un purtător de cuvânt al Damen a declarat că firma a investit „sume importante” și a negat pierderea interesului sau legătura eșecului contractului de corvete cu situația actuală.

În 2022, Damen a solicitat retragerea din asociere, iar statul român a reobținut controlul majoritar prin Ministerul Economiei, redenumind șantierul.

Articolul Când a început declinul Damen. O perspectivă asupra situației șantierului din Mangalia apare prima dată în [Numele sursă].

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *