Sancţiunile pentru întârzierea livrării trenurilor Coradia Stream ating aproape 50 de milioane de euro
La sfârșitul lunii februarie 2025, suma totală a penalităților pentru nelivrarea la timp a celor 37 de noi trenuri Coradia Stream, datorată de Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport, ajungea la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA, potrivit datelor Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF).
Din cele 37 de unități, doar două au fost livrate în România, dintre care doar una este în funcțiune. Contractul prevedea livrarea tuturor trenurilor până la sfârșitul anului 2024.
Conform unui nou grafic de livrare, a treia unitate RE-IR trebuia livrată în martie 2025. Însă, livrarea a fost amânată. Ultimele trei unități RE-IR din cele 37 urmează să fie livrate în ianuarie 2026, au anunțat reprezentanții Autorităţii.
Și a doua unitate, RE-IR TS03, a sosit cu întârziere în România. Livrarea era programată pentru decembrie 2024, dar a fost recepționată la Depoul Alstom din cadrul Atelierelor CFR Grivița la data de 7 februarie 2025.
Penalitățile de întârziere, calculate de consultantul Asocierea Egis România SA – Egis Rail, se ridică la 157.415.172,07 lei (fără TVA), până la 30.09.2025, și la 91.421.888,39 lei (fără TVA) până la 28.02.2025.
Aceste penalități, însumând 248.837.060,46 lei (fără TVA), au fost înregistrate până la 28.02.2025, conform răspunsului ARF.
Un document al ARF, privind stadiul implementării proiectului de achiziție a materialului rulant nou, evidențiază că Actul adițional nr. 3, semnat pe data de 22.09.2024, a modificat condițiile contractului, inclusiv perioada de livrare a trenurilor, permițând circulația temporară a RE-IR TS03.
În luna februarie, directorul general al CFR Călători a anunțat pierderi importante, datorate nelivrarilor și a intenției de a ataca în instanță ARF. Totuși, ARF a precizat că penalitățile rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor unităților.
ARF a menționat că Actul adițional a fost aprobat conform procedurilor interne, iar termenul de finalizare a contractului a fost prelungit. Graficul de livrare este asumat de Alstom, iar expertiza de supraveghere este asigurată de consultantul Egis. Penalitățile rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor trenurilor, conform contractului.
Descrierea graficului de livrare a celorlalte trenuri prezintă o cadență de 3-4 unități pe lună, începând cu luna mai 2025 și continuând până în ianuarie 2026, cu excepția lunilor martie, aprilie și august 2025 când livrările sunt majorate. Acest grafic nu a fost respectat, întrucât livrările din martie și aprilie au fost amânate.
CFR Călători a menționat că, conform contractului cu ARF, a primit doar o singură unitate dintre cele 12 programate.
Conform cererilor CFR Călători, întârzierile în livrare au avut un impact negativ asupra serviciilor publice de transport feroviar. Analiza impactului este în desfășurare pentru a se decide asupra următoarelor proceduri.
Valoarea totală a contractului pentru achiziționarea celor 37 de trenuri Coradia Stream și a întreținerii acestora pe 15 ani se ridică la aproape 2,422 miliarde de lei (fără TVA). Proiectul este finanțat din fonduri europene și buget național.
Trenurile, cu o viteză maximă de 160 km/h, dispun de 351 locuri și sunt dotate cu tehnologie avansată (ERTMS, PZB90), servicii de confort și accesibilitate.
Aceste unități vor conecta principalele centre urbane ale țării, îmbunătățind mobilitatea și timpul de transport pe calea ferată.
Rutele prevăzute pentru trenuri sunt enumerate în text.









Lasă un răspuns