Aplicațiile de transport Uber, Bolt și BlackCab pot angaja șoferi din țări precum Nepal, Pakistan, India, Filipine și Sri Lanka, odată cu modificările legislative. Însă, există îngrijorări cu privire la conduita acestora în trafic, având în vedere incidentele necorespunzătoare ale unor livratori de mâncare, devenite virale online.
Bolt a declarat că șoferii aduși de partenerii săi trebuie să respecte anumite condiții:
permis auto categoria B, minimum doi ani experiență
atestat de pregătire profesională eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR)
vârstă minimă de 21 de ani
un cazier fără condamnări pentru infracțiuni împotriva siguranței rutiere, traficului de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corpului, trafic și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, sau infracțiuni contra patrimoniului
aviz medical și psihologic care să ateste aptitudinea pentru transport persoane
fără suspendarea dreptului de a conduce în ultimul an, legat de conducerea sub influența alcoolului sau substanțelor psihoactive și fără implicare în accidente grave, din vina sa, soldat cu decese sau vătămări grave.
De asemenea, firmele trebuie să obțină autorizațiile necesare pentru transport alternativ de la ARR.
Verificări prin selfie
Compania afirmă că verifică constant permisul auto.
„Șoferii trebuie să facă un selfie, iar un algoritm AI din aplicație verifică dacă imaginea coincide cu cea de pe permis. În caz de eroare, un operator uman intervine pentru validare”, au precizat reprezentanții Bolt.
Nu au fost oferite date despre numărul de cazuri de identitate falsă sau șoferi fără permis valabil.
Sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor
Bolt declară că șoferii care prezintă comportament inadecvat sau periculos în trafic riscă excluderea din aplicație, pe perioadă temporară sau permanentă, în funcție de gravitatea faptelor.
„Sistemul Bolt monitorizează comportamentul șoferilor. În cazul problemelor de siguranță a pasagerilor, există o echipă dedicată. Feedback-ul negativ al pasagerilor poate duce la restricționarea temporară sau permanentă a accesului șoferilor, conform legislației în vigoare”, menționează compania.
În prezent, Uber și BlackCab nu au oferit răspunsuri.
Presiuni din partea asociațiilor patronale
Peste 50.000 de șoferi activează în prezent pe platformele de transport alternativ.
Uber și Bolt nu angajează direct șoferii, ci colaborează cu firme intermediare de logistică, care la rândul lor au contracte cu acestea.
Recent, procedura de angajare a șoferilor străini a fost simplificată, permițându-le acestora să activeze pe taxiuri sau aplicații de ridesharing. Această măsură a fost luată ca urmare a cererilor patronatelor, care au raportat dificultăți în găsirea de șoferi calificați.
Îngrijorări legate de siguranța rutieră
Măsurile de simplificare în angajarea șoferilor străini au ridicat îngrijorări cu privire la siguranța în trafic, date fiind filmările virale cu incidente ce implică livratori neexperimentați.
În martie, un clip viral a arătat un livrator solicitând indicații pentru conducerea unui scuter de la un motociclist, exprimându-și teama de a circula pe drumuri. Momentul a generat discuții cu privire la lipsa permisului de conducere.
În ianuarie, un articol a prezentat un curs de instruire a livratorilor străini, unele mărturii evidențiind folosirea trotuarelor de către livratori, practică ilegală.
Solicitări de măsuri suplimentare de siguranță
Primarul Cluj-Napoca a cerut firmelor de livrare să asigure echipamente de siguranță pentru livratorii pe scutere/motociclete. Amenzile pentru neconformitate au fost menționate ca o eventualitate.
În 2023, au fost efectuate verificări ale Poliției Române, identificându-se livratori care circulau pe trotuare; incidentele pun în cauză siguranța pietonilor.
Șoferii se plâng de conduita haotică a livratorilor. Potrivit Poliției, în București, au avut loc în jur de 100 de accidente ce implicau livratori în anul precedent. Potrivit Ministerului de Interne, în ultimii trei ani, 20 de evenimente grave, implicând cetățeni din India, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Nepal și Filipine, au condus la 6 decese și 23 de răniți gravi.
Angajări masive de muncitori străini
Sri Lanka și Nepal se numără printre țările din afara UE care au furnizat cea mai mare parte a angajaților străini în România. În afară de livrări, muncitori străini sunt implicați în construcții, turism și comerț.
Potrivit informațiilor din presă, peste 160,000 de muncitori străini activează în prezent în România.
Foto: Dumitru Angelescu









Lasă un răspuns