constanta-a-devenit-cel-mai-mare-port-de-motorina-din-regiunea-marii-mediterane-si-a-marii-negre-analiza

Constanța, cel mai mare port de motorină din Marea Mediterană și Marea Neagră

Portul Constanța a cunoscut o creștere semnificativă a importurilor de motorină după invazia Rusiei în Ucraina, devenind principalul centru din regiunea Mării Negre și Mării Mediterane, potrivit companiei de consultanță S&P Global.

Această situație confirmă observațiile realizate, demonstrând că România importă motorină din țări precum Turcia și India, care rafinează petrol rusesc, suplimentând importurile din Grecia, Egipt și Israel, fără producție proprie de petrol.

Export către Ucraina

Motorina importată la Constanța este, ulterior, exportată în Ucraina.

Conform datelor S&P Global, Constanța a importat 4,4 milioane de tone de motorină în 2024, devenind o sursă vitală de combustibil pentru Ucraina, de la începutul conflictului.

Anul trecut, au fost identificate companiile care au înregistrat avantaje din exporturile către Ucraina.

Totodată, cererea internă de motorină în România este considerată robustă și se preconizează că va continua să crească.

România și Polonia, surse alternative pentru Ucraina

Înainte de februarie 2022, Ucraina obținea cea mai mare parte a motorinei din Rusia. Conflictul și sancțiunile au determinat Ucraina să caute surse de aprovizionare alternative.

Polonia, în Europa de Nord-Vest, și România, în regiunea Mării Negre/Mării Mediterane, au devenit surse esențiale.

Conform datelor S&P Global Commodities din 25 martie, importurile de motorină la Constanța în 2024 au ajuns la 4,4 milioane de tone, crescând de la 1,6 milioane de tone în 2021, reprezentând un total de 12,2 milioane de tone între 2021 și 2024.

Portul Fos sur Mer (Lavera) din Franța a importat 3,9 milioane de tone de motorină în 2024, urmat de Koper din Slovenia (3,4 milioane de tone) și Veneția (3,1 milioane de tone), potrivit sursei S&P Global.

Asemănări între sursele alternative

Pe lângă rolul în aprovizionarea Ucrainei, Polonia și România prezintă asemănări semnificative.

Porturile Gdansk și Gdynia din Polonia, situate pe coasta Mării Baltice, sunt principalele puncte de intrare.

Portul Constanța, în regiunea Mării Negre, este aprovizionat în mare parte cu motorină provenind din rafinării din Grecia, Turcia și, uneori, din Egipt sau Italia, potrivit surselor.

Strâmtori strategice

Transportul spre ambele destinații necesită traversarea unor strâmtori importante. Strâmtoarea Oresund, delimitând Danemarca și Suedia, leagă Marea Nordului de Marea Baltică, iar porturile poloneze. De asemenea, strâmtorile Dardanele și Bosfor din Turcia conectează Marea Mediterană cu Marea Neagră și portul Constanța.

Gdansk și Gdynia au înregistrat, de asemenea, o creștere importantă a importurilor de motorină din 2021, într-o manieră similară cu Constanța.

Creșteri semnificative

În 2021, importurile combinate de motorină din Gdansk și Gdynia se ridicau la 2,6 milioane de tone, atingând 3,9 milioane de tone în 2024.

„Creșterea, deși consistentă, nu este la fel de drastică ca cea a Constanței, care a experimentat o creștere de aproape 3 milioane de tone a importurilor în ultimii patru ani”, potrivit publicației specializate.

Importanță strategică a Constanței

Constanța se bucură de o importanță strategică în contextul penuriei de motorină din Ucraina. Un comerciant european de motorină a declarat pentru S&P Global că, în situația importurilor de 300.000 de tone lunar, portul este o locație crucială, în special în sezonul rece.

Petrolierele mari (LR2), cu capacități între 80.000 și 160.000 de tone, pot fi ușor ancorate la Constanța, conform S&P Global.

Însă, condițiile meteorologice pot afecta transportul prin strâmtorile înguste din Turcia, iar în sezonul rece, transportul este preponderent asigurat de tancuri petroliere mai mici, direct din rafinăriile mediteraneene.

Creștere continuă în România

S&P Global estimează o continuă creștere a cererii de motorină la Constanța în următorii ani.

Perspectivele pentru 2021-2025 evidențiază o dinamică de creștere, susținută de o cerere robustă pe piața locală.

Publicația menționează o creștere de 30,8% a volumului construcțiilor în România, ceea ce generează o cerere mai mare de motorină pentru echipamentele de construcții.

Cerere din Ucraina și regiune

Pe lângă cererea internă, importurile de motorină destinate Ucrainei vor continua să fie semnificative. Chiar dacă ar exista o relaxare a restricțiilor asupra produselor petroliere rusești, este puțin probabil ca Europa, în special Ucraina, să își modifice practicile.

„Personal, cred că ei (Ucraina – n.r.) nu vor cumpăra niciun produs pentru o perioadă lungă de timp și este posibil ca Europa să nu facă acest lucru pentru o perioadă mai mare”, a adăugat un alt comerciant de motorină.

Centrul logistic

Importurile din România sunt destinate nu doar Ucrainei, ci și altor țări învecinate, cum ar fi Moldova, Bulgaria și Serbia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *