Preşedintele american Donald Trump a anunţat taxe de 25% pentru toate importurile de automobile, începând cu 2 aprilie. Această măsură ar putea afecta grav economia României, prin intermediul sectorului auto german.
UE vs. SUA
Taxele vor afecta puternic concernele germane Volkswagen, BMW şi Mercedes-Benz, generând consecinţe negative asupra furnizorilor din industria auto din Europa Centrală şi de Est, inclusiv România.
În 2023, schimburile comerciale dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană au depăşit 1.600 de miliarde de euro, potrivit datelor europene.
UE a exportat bunuri în valoare de 503,8 miliarde de euro în SUA şi importuri de 347,2 miliarde de euro. În consecinţă, UE a înregistrat un excedent de 156,6 miliarde de euro, conform surselor oficiale.
În sectorul serviciilor, UE a exportat 318,7 miliarde de euro şi a importat 427,3 miliarde de euro. SUA prezintă un surplus în acest domeniu de 108,6 miliarde de euro.
În ansamblu, UE are un excedent de 48 de miliarde de euro. Exporturile UE sunt dominate de autovehicule şi produse farmaceutice, în timp ce sectorul tehnologiei informatice prezintă un deficit.
Valoarea bunurilor comercializate între cele două continente s-a dublat în ultimii 10 ani, iar zece milioane de oameni din cele două regiuni lucrează ca angajaţi ai sucursalelor străine ale firmelor americane şi europene.
Vulnerabilitatea Germaniei
Germania, al treilea cel mai important exportator mondial după China şi SUA, potrivit datelor din 2023, este deosebit de vulnerabilă la taxele impuse de Trump, având în vedere că Statele Unite constituie cea mai mare piaţă de desfacere pentru produsele germane.
Exporturile de bunuri şi servicii au reprezentat 43,4% din PIB-ul Germaniei în 2023, potrivit datelor Băncii Mondiale.
Mecanismul de transmitere
O analiză S&P Global din ultimele săptămâni a demonstrat că, deşi expunerea comercială directă a Europei Centrale şi de Est la Statele Unite este limitată, perspectivele de creştere ar putea fi afectate indirect prin intermediul sectorului auto german.
„Situaţia este valabilă în special pentru Cehia, Ungaria, Slovacia, Slovenia şi România”, afirma S&P Global, adăugând că exporturile de automobile şi echipamente de transport către Germania au reprezentat peste o zecime din totalul exporturilor acestor ţări.
Încetinire în Europa Centrală şi de Est
Ţările din Europa Centrală se bazează semnificativ pe comerţul exterior, ponderea exporturilor în producţie variază de la 92% în Slovacia la 69% în Republica Cehă, conform datelor Eurostat din 2023. România are o pondere de 39%, sub media UE.
Polonia, cea mai importantă economie din Europa Centrală, este considerată mai puţin expusă datorită dependenţei mai mici de exporturile de automobile, unei pieţe interne extinse şi beneficiilor financiare din fondurile de redresare UE.
Un analist al Capital Economics a afirmat că un tarif american de 25% asupra importurilor din UE ar reduce, în medie, creşterea economică din Europa Centrală cu aproximativ 0,5% din PIB.
Conform Deutsche Welle, exporturile Germaniei către SUA au reprezentat 9,9% din total în anul trecut. Germania a exportat bunuri în valoare de 157,9 miliarde de euro, o cifră record.
Impactul asupra României
România este afectată prin intermediul companiilor auto germane. Uzinelor din Transilvania le sunt dedicate subansamble pentru producătorii germani.
Mercedes are o fabrică de cutii de viteze, iar BMW un centru de cercetare în România. Diverşi furnizori contribuie cu un aport substantial.
Furnizorii români de piese auto, precum Bosch, Continental şi Draexlmaier, sunt importanţi şi în contextul prezenţei firmelor germane. Ei au o prezenţă semnificativă.
Impactul asupra bugetului român, în contextul actual al deficitului bugetar, este important.
România a înregistrat un deficit bugetar de 30,24 miliarde de lei în primele două luni ale anului, în scădere uşoară faţă de anul precedent.
Este crucială reducerea ulterioară a deficitului bugetar.
Lasă un răspuns