intarzieri-la-sapte-autostrazi-din-romania.-cnair-da-vina-pe-constructori

Întârzieri pe șapte autostrăzi din România. CNAIR: Constructorii sunt de vină

România are decalaje la construcția a șapte autostrăzi și drumuri expres. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) invocă mobilizarea insuficientă a constructorilor pe șantiere și lentoarea altor instituții în emiterea autorizațiilor, conform informațiilor existente.

România traversează o perioadă de expansiune în construcția infrastructurii rutiere rapide, în mare parte datorită finanțării prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și prin programele cu fonduri europene.

Totuși, anumite proiecte se confruntă cu decalaje față de termenele stabilite.

Zonele cu dificultăți

Potrivit CNAIR, lucrările sunt în următoarele locații:

Lotul 3 din A0 Sud, pe segmentul Joița – Bragadiru;
Autostrada Sibiu-Pitești, porțiunea 2: Boița-Cornetu;
Autostrada Sibiu-Pitești, porțiunea 3: Cornetu-Tigveni;
Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș;
Autostrada Ploiești – Buzău: Lotul 2 Mizil – Pietroasele;
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, segmentul III Leghin – Târgu Neamț;
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, segmentul I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și conexiunea cu Autostrada A3.

Constructorii implicați

Constructorii acestor segmente sunt companii diverse, atât internaționale, cât și locale.

Lotul 3 Bragadiru – Joița (17,965 km) Antreprenor: Asocierea Aktor – SC Euro Construct Trading 98 SRL;
Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km) Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;
Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,40 km) Antreprenor: Asocierea Webuild SPA – Trancrad SRL;
Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) Antreprenor: Construcții Erbașu SA;
Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km) Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;
Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km ) Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade;
Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia).

Șoseaua de centură a Capitalei, amânări succesive

Conform contractului inițial, Autostrada Bucureștiului, sectorul sudic, trebuia finalizată la sfârșitul anului 2023.

Ulterior, termenul a fost revizuit: conform ultimului grafic de execuție, data de finalizare a lotului 3 sud, ultimul segment care blochează deschiderea semi-inelului, este stabilită pentru 3 iulie 2025, conform CNAIR.

Totuși, CNAIR are rezerve privind finalizarea la timp de către firma elenă Aktor.

„Antreprenorul nu și-a îndeplinit, în mod culpabil, obligația contractuală de finalizare a lucrărilor, și nici în prezent nu demonstrează intenția de a finaliza integral lucrările, pentru a permite recepția acestora în cel mai scurt timp. În prezent, antreprenorul nu se confruntă cu impedimente care să afecteze finalizarea lucrărilor”, precizează CNAIR.

Conducte și rețele electrice ne-relocate

Compania de stat precizează că Aktor nu a început încă relocarea unor conducte ale Distrigaz Sud și a unor rețele electrice ale Transelectrica.

„Până în prezent, antreprenorul nu a demarat lucrările de protejare/relocare a conductelor de distribuție a gazelor naturale aparținând Distrigaz Sud și Euroseven Industry, precum și a rețelelor electrice aparținând Translectrica”, adaugă instituția subordonată Ministerului Transporturilor.

„Antreprenorul a relocat/protejat cu întârziere utilitățile din diverse cauze, cum ar fi: înlocuirea subcontractanților, deficitul de materiale pe șantier, proiectarea și obținerea cu întârziere a avizelor de la deținătorii de utilități, mobilizarea precară și lipsa unui flux de numerar care să permită finalizarea lucrărilor la termen”, susţine Compania de Autostrăzi.

Momentan, stadiul lucrărilor este de 78,35%, potrivit CNAIR.

Penalizări de 5 milioane de lei

Cert este că instituția de stat este acum în conflict cu firma elenă Aktor.

Compania de stat a solicitat penalizări de 5 milioane de lei de la constructori, din care a încasat până acum 3 milioane de lei.

De asemenea, solicită asocierii Aktor – Euro Construct 0,1% pe zi din valoarea contractului, până la recepția autostrăzii.

La Autostrada Sibiu – Pitești, impedimente naturale

În cazul Autostrăzii Sibiu – Pitești, pentru porțiunile 2 și 3, lucrările se desfășoară pe teren montan, împădurit.

„Acest aspect a creat dificultăți antreprenorilor în executarea studiilor geotehnice, această activitate fiind imposibil de realizat anterior defrișărilor”, menționează CNAIR.

CNAIR precizează că defrișările nu pot fi efectuate înainte de emiterea ordinelor de către Ministerul Mediului, „iar pentru aceste două secțiuni, ordinele au fost emise cu întârziere, în anul 2023”.

De asemenea, finalizarea proiectării a fost amânată din cauza procesului prelungit de defrișare.

„Luând în considerare activitatea antreprenorilor pe ambele porțiuni, respectiv o mobilizare adecvată și constantă, decalajele înregistrate în etapa de proiectare pot fi compensate în faza de execuție”, estimează CNAIR.

Pentru aceste porţiuni nu au fost impuse sancțiuni, deoarece întârzierile „au fost cauzate de emiterea unor documente care condiționau legal demararea studiilor geotehnice și finalizarea etapei de proiectare”.

Compania de Autostrăzi afirmă că nu putea aplica penalizări pentru decalaje independente de voința antreprenorului, „mai ales că aceste decalaje pot fi recuperate în faza de execuție a lucrărilor”.

Autostrada Transilvania, trei luni de decalaj

Referitor la Autostrada Transilvaniei, pe segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș, CNAIR precizează că „antreprenorul are 95 de zile de întârziere, ca urmare a unui ritm inadecvat al activității de proiectare, întârzieri ce pot duce la nefinalizarea lucrărilor în termenul prevăzut în contract”.

Lucrările pe acest segment trebuie finalizate în 18 luni de la emiterea ordinului de începere, care a fost 20 ianuarie 2025. Astfel, ar trebui să fie gata în august 2026.

CNAIR afirmă că Erbașu nu a finalizat la timp proiectarea, iar cele șase luni alocate acestei activități au expirat.

Instituția de stat anunță că va solicita câte un milion de lei pentru fiecare zi de întârziere, între termenul asumat și cel la care va fi predată lucrarea.

Erbașu afirmă că va recupera decalajele

Compania Erbașu susține că nu vor exista întârzieri.

„Chiar dacă au existat anumite decalaje în faza de proiectare, cauzate în principal de necesitatea adoptării, de către proiectantul partener, a unor soluții tehnice optime, adaptate caracteristicilor terenului (având în vedere complexitatea lucrărilor pe un șantier abandonat o perioadă îndelungată), se urmărește recuperarea acestora pe parcursul lucrărilor”, precizează compania.

Autostrada Ploiești – Buzău, modificări ale proiectului

În cazul Autostrăzii Ploiești – Buzău, Lotul 2 Mizil – Pietroasele, „întârzierile sunt consecința modificărilor aduse proiectului tehnic, față de soluția inițială, care nu putea fi implementată”, evidențiază CNAIR.

Asocierea Coni – Trace a solicitat o prelungire a termenului, aceasta fiind în curs de analiză la CNAIR.

Termenul iniţial de finalizare era octombrie 2025.

CNAIR afirmă că va calcula penalizări dacă autostrada nu va fi finalizată în termenul extins.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, lipsa autorizațiilor de construire

Pentru porţiunea Leghin – Târgu Neamț din cadrul autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț, CNAIR menționează că a emis o notificare privind decalajele în obținerea autorizației de construire și aprobarea proiectului tehnic.

Similar și pe segmentul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și conexiunea cu Autostrada A3, unde CNAIR precizează că „antreprenorul are întârzieri, față de termenele intermediare din contract, în obținerea autorizației de construire și în elaborarea proiectului tehnic de execuție”.

Totodată, CNAIR impută firmei turcești Nurol Insaat predarea cu întârziere a documentației necesare obținerii autorizației de construire.

Fondurile din PNRR

Întrucât Autostrada A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni este finanțată prin PNRR, CNAIR a fost întrebată dacă cele două segmente cu decalaje afectează fondurile alocate României.

Răspunsul primit? „Pentru contractele finanțate prin PNRR, CNAIR face toate demersurile necesare pentru ca finanțările din acest program să nu fie afectate”.

PNRR se va încheia în anul 2026, prin urmare, și cele două segmente trebuie obligatoriu finalizate până la acea dată.

Critici interne

Deși în comunicarea oficială CNAIR are o atitudine fermă față de constructori, există voci din interiorul companiei care susțin că, în realitate, situația este diferită.

„Fiecare constructor își plasează oamenii săi la CNAIR, […] S-a ajuns în situația în care constructorii cheamă reprezentanții CNAIR la ordine sau inginerii CNAIR încearcă să evite aplicarea penalităților către antreprenori, găsind justificări”, susține o persoană din interiorul CNAIR.

„Este anormal ca stat să aloci 10 miliarde de euro pentru autostrăzi și să ai decalaje de ani de zile și lucrări de calitate inferioară”, a mai explicat sursa din CNAIR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *