În 10 ani, au construit un parc industrial de 6 milioane de euro, dar rețeaua electrică nu poate susține unități mari de producție, energofage. E necesară o stație de transformare. „Acum se face studiul de soluții”, a afirmat Laurențiu Rădulescu, directorul „Iaşi Industrial Park”. Dar parcul a fost declarant finalizat încă de anul trecut.
Urmează licitația pentru instalarea postului de transformare și abia apoi investiția propriu-zisă. Alte luni pierdute. Ceea ce părea o formalitate pentru 2025, operaționalizarea parcului industrial de la Lețcani, a devenit un blocaj în toată regula.
În plus, parcelele nu pot fi scoase la licitație deoarece Consiliul Local (CL) Lețcani nu a transferat terenul către Consiliul Județean (CJ) Iași, proprietarul parcului. Opoziția din CL Lețcani speculează politic obiectivul și refuză votul pe motivul „nu ne vindem țara”. Stelian Turcu, primarul PNL al comunei, e exasperat: „Voi repune proiectul, dar las să treacă alegerile prezidențiale”. O investiție banală, blocată la nesfârșit.
E ciudat să ai un Parc Industrial pustiu: e declarant terminat dar nu are nicio sursă de curent. O treabă bine gândită
Parcul e gata, dar n-are transformator
Obiectivul pentru care s-au cheltuit 28 milioane de lei, fonduri publice, a fost finalizat în toamnă. Atât sediul administrativ cât și parcelele pregătite pentru investitori sunt muzee în aer liber. În loc să facă în paralel și investițiile într-o stație de transformare, conducerea parcului a anunțat că abia acum se lucrează la studiul de soluții.
„E în lucru. În februarie – martie, va fi finalizat studiul de soluții pentru instalarea unui post de transformare. Vor identifica soluția care trebuie implementată și o vom face în intervalul în care rezidenții își vor construi halele”, a declarat Laurențiu Rădulescu.
Acesta nu a putut explica de ce s-a întârziat atât de mult cu această operațiune, dar a dat asigurări că stația va fi gata când halele vor fi ridicate. „Când rezidenții vor porni producția, vor avea suficientă energie. Noi am cerut de la ei să aproximeze consumurile. Și, în funcție de cererile celor care au făcut solicitări pentru teren, am dimensionat de comun acord cu Delgaz și proiectantul”, a precizat el.
Rădulescu a adăugat că acest post de transformare nu a făcut obiectul studiului de fezabilitate din 2017 și că nici nu trebuia. „Asta este succesiunea în care se face și nu întârziem cu nimic parcul industrial. Noi vom fi gata când și rezidenții vor avea construcțiile edificate. Mai devreme chiar”, a menționat directorul.
Arată ca în Nevada: stâlpi fotovoltaici într-un câmp arid, care nu folosește la nimic
Costul investiției va fi suportat tot din bani publici. „Transformatorul îl vom plăti noi, îl va plăti Consiliul Județean. O să vedem cât costă în urma studiului de soluții. Nu vreau să mă hazardez”, s-a eschivat Rădulescu în privința estimării unei valori a lucrării.
Din cele 18,6 hectare ale parcului, fără suprafețele ocupate de drum și de clădirea administrativă, rămân 17 hectare pentru viitorii chiriași. Trei parcele fiecare a câte 2 hectare, 8 parcele de un hectar fiecare și în rest suprafețe de 5.000 mp vor fi concesionate. „Vom începe cu 4 MW și vom crește, gradual, până în 7-8 MW, în funcție de necesar”, a spus Rădulescu.
Expertul Costel Alexe a prevăzut totul, a trasat liniile de atac pe hartă și a cerut să se întârzie amenajările cu doi ani, să se facă o stație de transformare peste alți patru ani și să înceapă închirierile tocmai în 2029
Opoziția din Lețcani blochează concesiunile
Principalul motiv din cauza căruia nu au fost demarate procedurile de concesiune îl reprezintă faptul că terenul nu a trecut încă de la Consiliul Local Lețcani la Consiliul Județean Iași. „Nefiind proprietar pe teren nici CJ, nici «Industrial Park», nu se poate scoate nimic la licitație”, a declarat o sursă din Consiliul Județean, sub rezerva anonimatului.
Directorul Rădulescu bravează optimist, dar fără argumente: „Se va găsi o cale. Curând vom debloca”.
Primarul comunei Lețcani, liberalul Stelian Turcu, a spus că, cel puțin până la alegerile prezidențiale programate în luna mai 2025, nu se va mai întâmpla nimic în privința transferului de teren.
„Nu am reușit pentru că, conform legii, proiectul trebuie votat de 2/3+1 din consilierii locali. Deci, ne-ar trebui 11 voturi din 15. Noi (PNL – n.r.) avem doar majoritatea simplă, 8. Fiind campanie electorală, toată lumea ne acuză că le dăm pământul străinilor. Dar Consiliul Județean nu este un străin. Iar terenul nu pleacă de pe raza comunei. Și, funcționând parcul, aduce plus valoare. Forța Dreptei, PSD, Șoșoacă și AUR, toți se opun. Ei au făcut și campanie la locale cu asta. Acum ar trebui să voteze pentru interesul comunei”, a spus Stelian Turcu.
Primarul ar reintroduce proiectul pe ordinea de zi, dar crede că va fi iarăși interpretat în cheie electorală. „Finalitatea acestui proiect cred că o s-o am după alegerile prezidențiale. Fiind o coaliție de guvernare, o să fac un apel la București”, a declarat Stelian Turcu.
Acesta e noul Muzeu al Pătrunjelului, o realizare de geniu a conducerii CJ: pavele aliniate la milimetru într-un parc industrial care n-are energie
Vine și autostrada și parcul tot nu e functional
De la primele demersuri s-au scurs 12 ani și parcul nu are niciun rezident. Șefii CJ ar vrea că acesta să fie populat de firme care să facă producție și nu de depozite. „Acum că vine și autostrada, cred că va fi interes foarte mare pentru aceste concesiuni”, a spus primarul Turcu cu referire la A8, Lețcani – Tg. Neamț – Tg. Mureș.
După mai multe întârzieri, parcul industrial de la Lețcani a fost recepționat la sfârșitul anului trecut: o clădire administrativă de aproximativ 600 mp, un drum central, rețele de utilități, iluminat public și pregătirea terenului pe care să fie construite viitoarele unități de producție.
Potrivit intenției inițiale, „Iaşi Industrial Park” trebuia să aibă aproximativ 30 de hectare, însă 10 ha au fost blocate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere care voia să ridice acolo un centru tehnic pentru A8. Între timp, compania a renunțat la teren, iar cele 10 hectare s-ar putea constitui într-un al doilea parc industrial. Însă, trebuie reluat de la zero întregul traseu de avizare – edificare.










Lasă un răspuns